NGO مورد بررسی هستیا اندیشه

هستیا اندیش، کانونی است غیر دولتی، غیرانتفاعی که به همت گروهی از افراد فعال و آگاه در عرصه مسائل اجتماعی با هدف حساس سازی و تغییر نگرش مردم نسبت به مسائل جنسیتی در یک جامعه مدنی پویا از طریق توانمند سازی و ارتقاء آگاهی با آموزش، پژوهش، اطلاع رسانی، ترویج و لابی گری در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده است.

مطلب NGO مورد بررسی هستیا اندیشه مشتمل۳۴ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

NGO مورد بررسی: هستیا اندیشه ۱

۱- معرفی: ۱

۲-چشم انداز: ۱

۳- اهداف: ۲

فاطمه کریمی. ۵

۱- جایگاه زن از دیدگاه اسلام: ۷

۲- ناقص بودن عقل زنان: ۱۰

۳- مسائل حقوق بشر درباره جایگاه زن و مرد: ۱۲

۴- روابط زن و مرد در جامعه: ۲۸

۵- الگوی زن مسلمان از دیدگاه امینی: ۲۹

نتیجه‌گیری: ۳۳

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

روش تحقیق

خلاصه ای کوتاه از مقاله NGO مورد بررسی هستیا اندیشه  را در زیر می توانید ببینید.

NGO مورد بررسی هستیا اندیشه

هستیا ایزد بانویی است که در اسطوره‌ها به معنی زن دانا و آگاه آمده است، زنی که گرما و روشنی خانه‌های مردم از اوست.

معرفی:

هستیا اندیش، کانونی است غیر دولتی، غیرانتفاعی که به همت گروهی از افراد فعال و آگاه در عرصه مسائل اجتماعی با هدف حساس سازی و تغییر نگرش مردم نسبت به مسائل جنسیتی در یک جامعه مدنی پویا از طریق توانمند سازی و ارتقاء آگاهی با آموزش، پژوهش، اطلاع رسانی، ترویج و لابی گری در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده است.

جایگاه زن از دیدگاه اسلام:

مقام زن در قرآن و در اسلام، در واقع همان مقام انسان است. اصولاٌ خیلی جالب است که در هزار و چند صد سال قبل که زن را معمولاٌ یک جنس پست‌تر و ضعیف‌تر می‌دانستند و حتی بعضی‌ها در انسان بودن او تردید داشتند‌، اسلام هیچ این مسأله را به طور مستقیم مطرح نمی‌‌کند

ناقص بودن عقل زنان:

در کتب حدیث، مواردی داریم که بانوان را به عنوان نواقص‌العقول ذکر کرده‌اند. تعداد این احادیث خیلی زیاد نیست. آنچه که من در کتابهای شیعه دیده‌ام، شاید حدود ده حدیث، یا کمی زیاد‌تر باشد، که اینها، هم از لحاظ دلالت و هم از لحاظ سند قابل بحث هستند. چون حدیثی که در کتابها نوشته شده که حجت نیست.

مسائل حقوق بشر درباره جایگاه زن و مرد:

موضوع حقوق بشر همانطور که می‌دانید در حدود یک قرن می‌باشد که در سطح جهانی مطرح است. البته اسلام از ابتدا در این قسمت بحث کرده و حقوق زن عرض می‌کنم همان حقوقی است که بعضاٌ به عنوان حقوق بشر مطرح می‌شود

حق اشتغال:

لازمه تأمین نیازهای زندگی، کار کردن است. و لذا زن و مرد حق دارند که برای رفع احتیاجات خود به کار بپردازند و نتیجه کار هر کسی متعلق به خودش باشد. بنابراین هر کسی که رای دیگری کار می‌‌کند باید مزد عادلانه‌‌ای دریافت کند. مزد عادلانه یعنی مزدی که به اندازه کار است. با قطع نظر از اینکه نیروی کار، زن است یا مرد، سیاه است یا سفید. چرا که هر کسی در قبال کاری که انجام می‌دهد حق دریافت مزد دارد.

  • حق دخالت و مشارکت در حکومت:

اصل نیازمندی جامعه به حکومت یک امر قطعی و محرز است و لازمه اجرای قانونی این است که حکومتی عهده‌دار ساماندهی نظام جامعه باشد. زن و مرد هر دو به عنوان شهروندانی که حق دخالت در تعیین سرنوشت خود را دارند می‌توانند در حکومت و تعیین آن سهیم باشند.

  • حق داشتن و تربیت فرزند:

داشتن فرزند و یک نیاز و یک حق طبیعی است و انسان وجود فرزند را ادامه بقای خودش می‌داند همان طور که مرد حق دارد فرزند داشته باشد زن هم حق دارد بچه‌دار شود یعنی اگر مردی به همسرش بکوید که من اصلاٌ نمی‌خواهم بچه داشته باشم، از جهت خودش می‌تواند بگوید اما حق زن در اینجا نباید نادیده گرفته شود.

  • حق تحصیل علم:

یکی از حقوق انسانی حق تحصیل علم است، بنابراین تحصیل کردن برای بانوان یک حق طبیعی و یک حق انسانی است. در این زمینه روایات فراوانی داریم و شاید فقط شش یاهفت مورد روایت داشته باشیم که آنها هم البته تحصیل خانمها را نهی نکرده است بلکه نوشتن خانمها را نهی کرده است، به این معنی که گفته خط و نوشتن را تعلیمشان نکنید.

  • حق تکامل روحی و معنوی:

از آنجا که انسان دارای استعداد و ظرفیت تکامل روحانی و پیشرفت عقلی است برای زن و مرد این حق وجود دارد که برای نیل به مقامات عالی معنوی تلاش کنند و به تعالی روحی و کمالات نفسانی نایل شوند و کسی حق ممانعت از این امر را ندارد.

روابط زن و مرد در جامعه:

اسلام برای جلوگیری از تحریکات ناصحیح و ارتباط مشروع اختلاط زن و مرد را محدود می‌داند و آنان را ملزم می‌کند به حفظ حجاب، پرهیز از نگاه کردن به همدیگر و یا پرهیز از ایجاد محیطهای کاری مختلط. همه اینها برای سلامت خانواده و روح و برای به فساد نیافتادن انسانهاست. این چیزی است که اسلام خواسته است که زن و مرد ارتباط به آن شکل نداشته باشند تا مشکل اجتماعی و روانی ایجاد نشود و این به نفع زن و مردست.

الگوی زن مسلمان از دیدگاه امینی:

آیت‌ا… امینی در کتاب بانوی نمونه اسلام، فاطمه(س) را به عنوان نمونه و الگوی زنان مسلمان بیان می‌کند و در این کتاب به بیان ویژگی‌هایی از او که باید چراغ راه دیگر زنان مسلمان باشد اشاره می‌کند و ما نیز به ذکر پاره‌ای از این موارد که رمز خوشبختی و سعادت یک زن مسلمان است

نتیجه‌گیری:

دلیلی که من علامه امینی را برای موضوع تحقیقم انتخاب کردم این بود که مجله پیام زن در ۶ شماره پیاپی با ایشان مصاحبه به عمل آورده بودند من هم گفتم که وقتی یک مجله مربوط به زنان اینگونه در ۶ شماره متوالی با کسی مصاحبه می‌کند لابد حرفی برای گفتن دارد ولی با مطالعه مقالات و یکی از کتابهای ایشان بازدیدم که نظرات ایشان تکرار مکررات است و ایشان هم مثل بقیه برای توجیه احادیث و روایت به دلایلی پرداخته‌اند که اصلاٌ قابل قبول نیست حتی ایشان مبحث جداگزینی و جلوگیری از اختلاط زن و مرد را به طوری جدی پیش کشیده است به تقسیم کار طبیعی(مردنان آور زن خانه‌دار) اشاره می‌کند، حق اشتغال و تحصیل زن را به طور مشروط می‌پذیرد

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

روش تحقیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − یک =