بناهای مذهبی – رشته معماری با موضوع بناهای مذهبی – پرشین مقاله

بناهای مذهبی

بناهای مذهبی اسلام اندکی پس از ظهور، در تمامی کشورهای پیرامون شبه جزیره عربستان و حتی کشورهای دور دست پذیرفته شد و تمامی عرصه های زندگی خصوصی و اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار داد. همراه با گسترش اسلام مکانهای مذهبی اسلامی به عنوان مهمترین عامل فیزیکی و پایگاه اسلامی در تمام کشورهای متأثر از فرهنگ اسلامی بنا گردید. مکانهای عبادی اسلام تا حدود زیادی مرکز فعالیتهای فرهنگی می باشد ارتباط مکانهای مذهبی اسلامی با مسئولان حکومتی و افراد قدرتمند جامعه و اشخاص مؤمن و سرشناس باعث می شود.

این تحقیق دانشجویی  رشته معماری با موضوع بناهای مذهبی مشتمل بر ۴۸ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

سفارش تحقیق

فهرست مطالب

چکیده. ۱

پیشگفتار. ۲

مفاهیم مرتبط با موضوع: ۳

مقدمه: ۳

مسجد: معرفی و سیر تحول آن.. ۵

اولین مسجد: ۷

طبقه بندی طرح مسجدها: ۸

تیپ بندی مساجد ایران: ۹

مساجد یک ایوانه: ۹

مساجد با ایوان و چهار طاقی: ۹

مساجد دوایوانه: ۹

مساجد چهارایوانه: ۱۰

چهار طاقی: ۱۰

سیر تحول مساجد در ایران: ۱۰

تبدیل و تغییر امکان مذهبی قبل از بازسازی آنها بصورت معماری مساجد اسلامی.. ۱۱

شروع حرکت مستقلانه معماری اسلامی: ۱۲

انواع مساجد از نظر دامنه تنوع و حوزه های کارکردهای آن: ۱۳

اجزاء و عناصر. ۱۴

مقدمه. ۱۴

درب ورودی: ۱۶

هشتی: ۱۷

دالان: ۱۷

حیاط یا صحن: ۱۸

حیاط خلوت: ۱۸

حوض یا آب نما: ۱۸

رواقها: ۱۹

ایوانها: ۱۹

گنبدخانه: ۱۹

شبستان: ۲۰

محراب: ۲۰

منبر: ۲۱

دکه یا سکو: ۲۲

مناره: ۲۲

مقصوره: ۲۳

مناره : ۲۳

درب ورودی: ۲۴

حیاط خلوت: ۲۴

سرویس های بهداشتی: ۲۵

پاشوئی: ۲۵

کفش کنی: ۲۵

بخش مردانه: ۲۶

بخش زنانه: ۲۶

وضوخانه: ۲۶

سرویس های بهداشتی: ۲۶

نورگیرها: ۲۶

خانه امام جماعت: ۲۷

پارکینگ : ۲۷

آبدارخانه: ۲۸

قسمت زنانه: ۲۸

کتابخانه و مراکز فرهنگی: ۲۹

مستغلات مسجد: ۲۹

سیستم حرارت مرکزی: ۲۹

انبار مسجد: ۳۰

تزئینات در مسجد: ۳۰

رنگ: ۳۱

نماسازی در مسجد: ۳۳

طبقه بندی اجزاء فضایی: ۳۴

معرفی عملکرها و فضاها: ۳۵

حوزه عبادی.. ۳۵

اسلام و معماری مکانهای عبادی: ۳۵

حوزه آموزشی: ۳۶

بخشهای مختلف کتابخانه: ۳۷

حوزه اداری و مدیریت: ۴۰

حوزه تجاری: ۴۰

حوزه خدمات جنبی: ۴۱

الف) تأسیسات حرارت و برودت و تهویه: ۴۱

ب: سیستم برق: ۴۲

د: سیستم های امنیتی، تجهیزات اعلام خطر و دزدگیر: ۴۲

الگوها ۴۳

تاریخچه مکانهای مذهبی ایران: ۴۳

تاریخچه مکانهای مذهبی بعد از اسلام در ایران: ۴۴

.

مقاله رشته معماری با موضوع بناهای مذهبی از پرشین مقاله

خلاصه ای کوتاه از مقاله  رشته معماری با موضوع بناهای مذهبی را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه:

بناهای تاریخی اسلام اندکی پس از ظهور، در تمامی کشورهای پیرامون شبه جزیره عربستان و حتی کشورهای دور دست پذیرفته شد و تمامی عرصه های زندگی خصوصی و اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار داد. همراه با گسترش اسلام مکانهای مذهبی اسلامی به عنوان مهمترین عامل فیزیکی و پایگاه اسلامی در تمام کشورهای متأثر از فرهنگ اسلامی بنا گردید. مکانهای عبادی اسلام تا حدود زیادی مرکز فعالیتهای فرهنگی می باشد ارتباط مکانهای مذهبی اسلامی با مسئولان حکومتی و افراد قدرتمند جامعه و اشخاص مؤمن و سرشناس باعث می شود. بناهای تاریخی

مسجد: معرفی و سیر تحول آن

«ان بیوتی فی الارض المساجد» مساجد خانه های من در زمین است. اسلام به معنی تسلیم بودن به خواست و اراده خداوند است و خداوند تمام ادیان آسمان خود را به نوعی زیر مجموعه این دین کامل می داند. قبل از دین اسلام و ساخت مساجد خانه کعبه که طراح آن خداوند و مجری آن پیامبران بودند اولین خانه ای بود برای پذیرش توبه آدم و محل عبادت و قیام او، جدار آن فقط یک پوسته است. بناهای تاریخی

معروف ترین بناهای تاریخی ایران

اولین مسجد:

نخستین مسجد بدست پیامبر با همکاری یاران گرامیش در مدینه ساخته شد که همواره در برگیرنده و الگوی مسجدهای بیشمار و گوناگون بوده است که بدست هنرمندان ما بنا شده است این مسجد که به مسجد نبوی معروف است در مرکز اولین پایتخت اسلامی( یثرب) قرار دارد مشرف به شهر است، این مسجد در ابتدا بعنوان مسجد منذل، بلافاصله پس از هجرت حضرت رسول ساخته شد. ترکیب این مسجد به خانه های حیاط دار آن ناحیه است. بناهای تاریخی

طبقه بندی طرح مسجدها:

پنج طبقه بندی اساسی از طرح مسجد، در هفت سبک منطقه ای متمایز محقق می شود. در سرزمین اعراب، تا اسپانیا، شمال افریقا، یک سالن ستون دار و یک حیاط باز وجود دارد. در افریقای غربی، سالن ستون دار از یک ساخت آجری، گلی برخوردار است. ایران وآسیای مرکزی دارای یک سبک دومحوری چهار ایوانی است. در شبه قاره هند گنبدهای سه گانه و یک حیاط گسترده وجود دارد . بناهای تاریخی

بناهای تاریخی تهران

تاریخچه مکانهای مذهبی بعد از اسلام در ایران:

بناهای تاریخی با ورود مسلمانان به ایران و واردشدن تمام ارزشهای راستین الهی به این مرزوبوم تاروپود جامعه طبقاتی ساسانی یکباره فروریخت و طرحی نو برای زندگی وحیات آدمیان پی ریزی شد. جامعه متفرق ایرانی که نتیجه منطقی اختلافات ادیان جاهلی بوده است با پیام جدیدی که ارتش اسلاام از سرزمین رسولخدا(ص) برای آنها به ارمغان آورد به ندای فطرت خداپرستانه انسانی خویش گوش فرا می دهد.

اسلام و معماری مکانهای عبادی:

هنر اسلامی جوهره خود را از جهان بینی اسلامی کسب می کند و در پی معنویت بخشیدن به زندگی انسان است که این مهم در معماری بویژه معماری مکانهای عبادی به نحو احسن فراهم می آید. چون بناهای دیگر درباره مسائل مادی است در حالیکه بنای مکانهای مذهبی ماده و فضای ماده را در خدمت می گیرد که به خلق فضای درمانی بپردازد. بناهای تاریخی

بناهای تاریخی شیراز

تأسیسات حرارت و برودت و تهویه:

همواره بین میزان دمای فضاها و رطوبت نسبی و تهویه ارتباط مستقیمی برقرار است. انتخاب سیستم حرارتی و برودتی برای موزه براساس عوامل مختلفی نظیر منابع مالی، میزان مصرف انرژی شرایط اقلیمی، نوع مجموعه ها، وسعت و میزان عملکرد و … صورت می پذیرد.

بناهای تاریخی اصفهان

تاریخچه مکانهای مذهبی ایران:

بناهای مذهبی همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است و به لحاظ همین اهمیت پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزئین نقوش بکار رفته و در احداث چنین اماکنی بوده است. ایرانیان در همه آثار هنر و معماری قبل از اسلام خویش، نوعی هنر و معماری متکی بر تجربیات فنی و مستقل از هنر و معماری شیوه های بیگانه را دارا بوده اند.

.

 

نظرات بسته شده است.