شگرد و معنا – بررسی مفهوم شگرد و معنا – پرشین مقاله

شگرد و معنا

شگرد و معنا عامل یا عوامل گوناگونی در زندگی و آثار نویسندگان نقش ویژه‌ای داشته است. اغلب یک طغیان یا شالوده‌فکنی بانی‌ی جاودانه شدن آثار و در نتیجه نام آنان می‌شود. اکنون این پرسش مطرح است که اگر هنریک ایبسن در برابر شرایط موجود خود طغیان نمی‌کرد

مطلب  بررسی مفهوم شگرد و معنا مشتمل۶۲صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

شگرد و معنا

فهرست مطالب

مقدمه ۱

شکل‌گرایان و مفهوم آشنازدایی ۳

مهاجرت و درک آشنازدایانه ۱۲

نویسنده نمی میرد، ادا در می آورد ۲۸

داستان خودمان ۲۸

داستان آنها ۳۰

نقش هنرمندان در ترویج ایده عدالت ۳۱

نقش نویسنده در روح بشر ۴۰

پلی مستقیم بین ادبیات پارسی وایتالیایی ۴۱

نویسندگان کم اهمیت قرن چهاردهم ۴۷

ادبیات دوره ی ناپلئون ۴۹

شاعران و نویسندگان اوایل قرن و پیروان لاوچه ۵۱

نقد و نثر بین دو جنگ ۵۵

نویسندگان بین دو جنگ ۵۵

ادبیات دردوره‌ی بیست ساله‌ی فاشیسم ۵۷

ادبیات بعداز جنگ جهانی دوم و نئورآلیسم ۵۹

فهرست منابع ۶۱

مقاله بررسی مفهوم شگرد و معنا در پرشین مقاله موجود می باشدبرای خرید و دانلود آن می توانید اقدام کنید.

[su_note note_color=”#e2f9e2″ text_color=”#212623″]

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

[/su_note]

خلاصه ای کوتاه از مقاله بررسی مفهوم شگرد و معنا را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه

شگرد و معنا عامل یا عوامل گوناگونی در زندگی و آثار نویسندگان نقش ویژه‌ای داشته است. اغلب یک طغیان یا شالوده‌فکنی بانی‌ی جاودانه شدن آثار و در نتیجه نام آنان می‌شود. اکنون این پرسش مطرح است که اگر هنریک ایبسن در برابر شرایط موجود خود طغیان نمی‌کرد

شکل‌گرایان و مفهوم آشنازدایی

صورت‌گریان  بر این باور رومن یاکوبسون بودند که “موضوع دانش ادبی در ادبیت متن‌ها است نه در ادبیات. یعنی آن‌چیزی که اثری را به‌اثر هنری بدل می‌کند”. چرا که در پیش از آن پژوهش‌گران موضوع پژوهش خود را با قاعده‌های رسمی دانشگاهی انجام می‌دادند. اساس پژوهش خود را بر بیرون از متن می‌گذاشتند. منظر آنان نه عناصر درون متن که بیش‌تر واقعیت‌های بیرونی بود.

مهاجرت و درک آشنازدایانه

شگرد و معنا اکنون با توجه به‌مفهوم آشنایی‌زدایی، نشان داده می‌شود که چگونه، یک اصل بیرونی، می‌تواند نویسنده‌ای را آگاهانه یا ناآگاهانه به‌سوی شگردی ببرد که شکل‌گرایان روس از دل آثار به‌آن دست یافتند. بدون این که حکم یا اصلی داده شود، یک بررسی‌ی “در زمانی”، نشان می‌دهد بسیاری از نویسندگانی که در خارج از وطن خود یا فرهنگ خود زندگی کرده‌اند،

یادداشت‌های فصل شگرد و معنا:

۱-          برای نوشتن این فصل از رساله‌های “شکل‌گرایی‌ی روسی و ساخت‌گرایی‌ی پراگ” نوشته‌ی ک. م. نیوتن، “هنر چونان شگرد”، نوشته‌ی ویکتور شکلوفسکی، ترجمه‌ی کیوان نریمانی، “نسلی که شاعرانش را بر باد داد” نوشته‌ی رومن یاکوبسون، “پیش‌درآمدی بر حقیقت‌نمایی” نوشته‌ی تزوتان تودوروف، ترجمه‌ی مدیا کاشیگر، “تکاپو، نشر آرست، ۱۳۷۲ /-۱۳۷۴″، کتاب “سودای مکالمه، خنده، آزادی: میخاییل باختین”، گزیده و ترجمه‌ی محمد پوینده، نشر آرست

نویسنده نمی میرد، ادا در می آورد

شگرد و معنا کسی در خانه نویسنده را می زند. نویسنده از دیدن پیرزن داستانش، متعجب نمی شود. بعد از گذراندن ۲۱۶ صفحه حادثه عجیب و غریب به دیدن این چیزها عادت کرده است. پیرزن داستان، همان که توی قطار با نویسنده آشنا شده، همان که دنبال پسر گمشده اش می گردد و همیشه خسته است

داستان خودمان

سربازی به جنگ رفته و دختری عاشق، منتظر اوست. مادر دختر می رود که سرباز را پیدا کند. مادر نویسنده است. بسط روایت به شیوه معمول اتفاق نمی افتد. یعنی حوادث و ماجراها گسترش نمی یابند. شخصیت ها گسترده و گسترده تر می شوند تا جایی که با روایتی قابل تعمیم با زمان ها و مکان های متفاوت مواجه می شویم.

نقش هنرمندان در ترویج ایده عدالت

آثار چارلى چاپلین، این نابغه جاودانى سینما، همگى با حس عمیقى از عدالت درآمیخته‌اند. او منتقد مناسبات ظالمانه و افراد و نهادهایى است که در خدمت حفظ این مناسبات قرار دارند. عدالتخواهى و صلح‌دوستى چارلى چاپلین الهام بخش بسیارى از هنرمندان بوده است.

نقش نویسنده در روح بشر

شگرد و معنا خوا سته ام روزنه ای گشوده باشم با این کتاب به سمت وسوی سرزمینی لباب شعر وادب و هنر و به قول پروفسور «پیه مو نته زه» پلی زده با شم به زعم من بار یک و حقیر- به جا ن باد بیات سرز مینی از دیر باز «دانته»ای تا اکنون «اکو» یی و دیگرانی که هر از چندی با حضوری نا منتظر، آوازشان مرزهای پیدا و نا پیدا را در می نوردد و نگاه و هو ش و حواس اهل را متوجه خود می کند.

نقد و نثر بین دو جنگ

شگرد و معنا جنگ جهانی اول، پایانی بردوره ای از تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایتالیاست و اوضاع و شرایط پس از جنگ، مبین خلاء عظیم معنوی و بحران افسردگی های تلخ و غمبار است. بهترین نیروهای سیاسی، پس از فروپاشی ارزش هاو انهدام ساختارهای ذهنی شان به بیغوله ی دلتنگی و رخوت، پا پس می کشند.

ادبیات دردوره‌ی بیست ساله‌ی فاشیسم

شگرد و معنا برای درک بهتر ادبیات این دوره، می بایست به حیات سیاسی و فرهنگی ده سال قبل از آن بازگشت. بحران ارزشها دردهه ی اول قرن، فضایی را آماده ساخت تا کشور ایتالیاآماده ی ورود به جنگ جهانی اول (۱۸-۱۹۱۵) گردد. و پس از آشفتگیهای جنگ، برای استقرار نظم نوین، در دامان فاشیسم سقوط کند.

فهرست منابع

  1. ادبیات و نویسندگان معاصر ایتالیا.
  2. موج آفرینی، ماریو بارگاس یوسا، مهدی غبرایی.
  3. دو هفته نامه الکتریکی شرقیان.
  4. شکل‌گرایی‌ی روسی و ساخت‌گرایی‌ی پراگ” نوشته‌ی ک. م. نیوتن.

[su_note note_color=”#e2f9e2″ text_color=”#212623″]

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

[/su_note]

نظرات بسته شده است.