فرش ترکمن – کارآفرینی و بررسی وضعیت فرش های ترکمن – پرشین مقاله

فرش ترکمن

در گسترده سرزمین پهناور ایران هنر همواره در وجوه مختلف زندگی ما ایرانیان جریان داشته و بخش مهمی از فرهنگ این مرز و بوم در لابه لای هنرهای ملی آن که بی شک مهمترین آن فرش می باشد نهفته است.

مطلب کارآفرینی و بررسی وضعیت فرش های ترکمن مشتمل ۹۵ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

سفارش مقاله

فهرست مطالب

پیشگفتار: ۱

اهداف طرح: ۳

فصل اول: ۴

موقعیت جغرافیایی استان گلستان.. ۴

جغرافیای طبیعی… ۵

تاریخچه: ۷

فصل دوم: ۹

نقوش متداول، پیدایش نقوش، تأثیر نقشه در تولید فرش ترکمن… ۹

پیدایش نقوش و فلسفه آن در قالی ترکمن: ۱۰

نگاهی گذرا به تاریخ صنعت قالی بافی در قبل و بعد از اسلام. ۱۲

الف) دوره ی قبل از اسلام: ۱۳

ب) دوره ی بعد از اسلام: ۱۴

ج) تأثیرات دین اسلام در نقوش فرش ترکمن: ۱۴

مشخصات فرش ترکمن… ۱۶

عمده ترین نقوش فرش ترکمن و فلسفه ی پیدایش آن ها ۱۶

نقوش اصلی قالی های ترکمن: ۱۷

تأثیر و نقشه در تولید فرش ترکمن… ۱۹

تغییر و تحولات و نوآوری… ۲۱

فصل سوم: ۲۴

مواد اولیه. ۲۴

پشم.. ۲۵

پنبه: ۲۶

ابریشم.. ۲۷

فصل چهارم: ۲۸

دار و تجهیزات: ۲۸

رنگ و رنگرزی: ۲۸

رنگزا ۳۲

بررسی نقش رنگدانه های گیاهی در فرش ترکمن و شناسایی پتانسیل های ناشناخته منطقه در این زمینه. ۳۳

طرح مسئله: ۳۳

فصل پنجم: ۴۱

جمعیت بافنده. ۴۱

فصل پنجم: ۴۳

برنامه ریزی تولید.. ۴۳

ترکیب نیروی انسانی و مشاغل فرش: ۴۳

آموزش نیروی انسانی: ۴۵

استانداردسازی مواد اولیه. ۴۷

شناسایی و مطالعه بازارهای منطقه ای و جهانی… ۴۹

نتیجه گیری: ۵۲

بطور خلاصه: ۵۵

فصل ششم: ۵۷

نقش بهداشت کارگاه در تولید فرش و کیفیت آن.. ۵۷

طرح مسئله و هدف: ۵۷

الف) محیط کارگاه، از جمله آن ها: ۵۷

ب) مسائل مربوط به بهداشت فردی بافنده: ۵۸

مقایسه دارهای افقی و عمودی… ۵۹

– بهداشت محیط و مقایسه ی طرز نشستن بافنده: ۵۹

استانداردهای بهداشتی در کارگاه های قالیبافی… ۶۲

وضعیت دار قالی… ۶۴

وضعیت ابزار قالی بافی… ۶۴

طرز نشستن پشت دستگاه قالی بافی و عوارض آن.. ۶۶

فصل هفتم.. ۶۸

ارزش های اقتصادی فرش….. ۶۸

بررسی بازارهای فرش ایران وسلایق مشتریان.. ۶۹

کشورهای آمریکایی… ۷۰

کشورهای آسیایی… ۷۰

کشورهای اروپایی… ۷۳

آمریکا ۷۵

نتیجه گیری: ۷۹

فصل هشتم: ۸۱

بررسی وضعیت بازار فرش ترکمن و راه های توسعه ی آن (داخلی و خارجی) ۸۱

مقدمه: ۸۱

الف) وضعیت کلی فرش ترکمن… ۸۱

ب) وضع بازار در روند تولید انواع دستبافت های ترکمن… ۸۲

ج) چگونه می توان بازار فرش ترکمن را رونق بخشید؟. ۸۶

پیشنهادات: ۸۸

پیشنهادات… ۸۹

ارائه ی راهکارها ۹۰

ارائه ی چند پیشنهاد: ۹۰

مقاله  در پرشین مقاله کارآفرینی و بررسی وضعیت فرش های ترکمن موجود می باشدبرای خرید و دانلود آن می توانید اقدام کنید.

خلاصه ای کوتاه از مقاله کارآفرینی و بررسی وضعیت فرش های ترکمن را در زیر می توانید ببینید.

پیشگفتار:

فرش ترکمن در گسترده سرزمین پهناور ایران هنر همواره در وجوه مختلف زندگی ما ایرانیان جریان داشته و بخش مهمی از فرهنگ این مرز و بوم در لابه لای هنرهای ملی آن که بی شک مهمترین آن فرش می باشد نهفته است.

اهداف طرح:

  1. شناسایی جایگاه تاریخی فرش در استان با هدف کسب اعتماد و امتیاز در بازار جهانی فرش
  2. شناسایی تیره های مختلف بافنده و تأثیر بلقوه و بالفعل آن ها در بافت فرش منطقه
  3. برسی آماری جمعیت بافنده به لحاظ توان تولید و عرضه ی فرش منطقه

جغرافیای طبیعی

فرش ترکمن استان گلستان بین ۳۵ درجه و ۵۷ دقیقه تا ۵۶ درجه و ۲۲ دقیقه و ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۸ دقیقه عرض شمالی کشور واقع گردیده است. این استان از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به دریای خزرواستان مازندران محدود می شود.

تاریخچه:

فرش ترکمن آثار و اسناد به دست آمده در استان نشانگر آن است که استان گلستان از دیرباز جامعه ای اسکان یافته بوده و قدمت سکونت به ۶هزار سال پیش برمی گردد در حقیقت استان گلستان یکی از قدیمی ترین ایالت های ایران و مرکز عمده ترین آریایی ها در شمال ایران بوده است.

پیدایش نقوش و فلسفه آن در قالی ترکمن:

صنایع دستی نخستین گلواژه ی میراث فرهنگی بنی آدم است و نقوش آن سرشار از اسرار و رموز و زبان گویای ملت هاست.

هنر و صنعت قالی بافی در بین تراکمه سابقه ای طولانی دارد. از دورانی که دامداری در میان تراکمه رواج یافت همزنان با آن هنر قالی بافی نیز شکل گرفته و معمول گشته است. فرش ترکمن

نگاهی گذرا به تاریخ صنعت قالی بافی در قبل و بعد از اسلام

اگر چنانچه نگاهی گذرا با تاریخ صنعت و هنر قالی بافی بیندازیم، دوره های متفاوتی را می بینیم، از جمله دروه ی قبل از اسلام و دوره ی بعد از اسلام که در این مختصر سعی بر آن است که راجع به این دوره ها و نیز تأثیراتی که دین اسلام بر نقوش فرش گذاشته است، سخن بگوییم.

تأثیرات دین اسلام در نقوش فرش ترکمن:

با نفوذ دین اسلام در میان ترکمن ها تأثیراتی در نقوش فرش به وجود آمده است. من جمله نقش هایی همچون «محرابی»، «تومار»، «نقراب»، «دوغاچیق» و … بعد از اسلام به وجود آمده است. این نقوش شکل استلیزه شده ی اشکال واقعی بوده است فرش ترکمن

ابریشم

نوعی لیف پروتوئینی است که از پیله ی کرم ابریشم به دست می آید که نرم و شفاف و ظریف و محکم می باشد. کرم ابریشم در مناطق گیلان و خراسان و در استان گلستان در منطقه ی رامیان و مینودشت پرورش می یابد. از ابریشم به عنوان چله و پرز استفاده می شود.

کشورهای اروپایی

بیشتر اروپایی ها به رنگ روشن تمایل نشان می دهند. و از جمله مهم ترین این کشورها آلمان است که از لحاظ قدمت واردات فرش ایران اهمیت خاصی دارد و به طبع این قدمت سلایق آلمانی ها در تولید این فرش ها بیشتر مشاهده می شد.

نتیجه گیری:

فرش ترکمن با یک نگاه کلی به این آمار می توانیم به این نتیجه برسیم که سلیقه ی رنگی کشورهای ذکر شده تأثیر مستقیم بر تقاضای فرش و تولید آن می گذارد و خود به خود رنگ های سنتی فرش( لاکی و سرمه ای) کم کم بازار خود را از دست می دهند و از نظر طرح هم با نفوذ طرح های مورد علاقه مشتریان طرح هایی مانند سجاده ای و افشان، جای خود را به طرح های خلوت یا گل های اروپایی می دهند.

پیشنهادات

– ایجاد آزمایشگاه در دبیرستان های کار دانش و فنی حرفه ای در این رابطه

– استفاده از متخصصان و اهل فن

– کشت رنگدانه و بذرگیری آن که امکان رشد آن در منطقه وجود دارد

 

 

 

نظرات بسته شده است.