طنز در نثر

به نظر من کمدی، چه در شعر و چه در نثر و چه در هنر نمایش، به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود : طنز، هزل و هجو. هر یک از این سه، زیرمجموعه‌هایی دارد :

–  زیرمجموعه‌های طنز عبارتند از:

لطیفه، ظریفه، مطایبه، بذله، شوخی، تعریض و تجاهل العارف سقراطی، نقیضه‌گویی طنز یا به عبارت کوتاهتر : نقیضه طنز.

این تحقیق دانشجویی مشتمل بر ۶۹ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

طنز در نثر. ۳

زیرمجموعه‌های هزل عبارتند از: ۳

نسبت کمدی با حقیقت یا واقعیت.. ۱۱

هدف ” طنز ” اصلاح فساد است.. ۱۳

طنز از دیدگاه شاعران و نویسندگان: ۱۸

طنز از دیدگاه گل آقا: ۱۸

ویژگی‏های نثر گل آقا: ۲۸

طنز از نظر هانری لویی برگسون : ۲۹

بررسی طنز آمیخته به هزل در رساله دلگشای عبید زاکانی و برخی شعرهای او. ۳۵

مجلس وعظ.. ۳۵

تلنگر. ۳۷

طنز در ادبیات افغانستان: ۴۰

دهه پنجاه سرآغاز طنز نویسی در افغانستان. ۴۲

پاییز حنیفی. ۴۳

طنز از دیدگاه قرآن: ۵۵

ارتباط طنز با دین: ۵۶

طنز از دیدگاه ائمه: ۶۴

شادی بخشی. ۶۵

شوخى. ۶۶

مرزهاى شوخى. ۶۷

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

مقالات رشته علوم اجتماعی

خلاصه ای کوتاه از مقاله  طنز در نثر را در زیر می توانید ببینید.

طنز در نثر

به نظر من کمدی، چه در شعر و چه در نثر و چه در هنر نمایش، به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود : طنز، هزل و هجو. هر یک از این سه، زیرمجموعه‌هایی دارد :

–  زیرمجموعه‌های طنز عبارتند از:

لطیفه، ظریفه، مطایبه، بذله، شوخی، تعریض و تجاهل العارف سقراطی، نقیضه‌گویی طنز یا به عبارت کوتاهتر : نقیضه طنز.

طنز از نظر هانری لویی برگسون :

خنده یعنی چه؟ در عمق چیزهای ‏خنده‏دار چیست؟ چه وجه مشترکی بین‏شکلک یک دلقک، بازی با کلمات، یک‏اشتباه فکاهی و صحنه‏ای از یک نمایش‏ظریف کمدی وجود دارد؟… غیر از آنچه‏خصوصاً انسانی است، کمیکی وجود ندارد…یک کلاه ما را به خنده می‏آورد، اما آن چه ما در این شی‏ء به مسخره می‏گیریم، آن تکه‏نمد یا حصیر نیست، بلکه شکلی است که‏ یک انسان به آن داده است و تخیلی است که ‏یک انسان کلاه را به قالب آن درآورده‏است… بی‏تفاوتی جولانگاه طبیعی کمیک ‏است.

تلنگر

در قسمت اول این پژوهش مختصر طنز پرداز توانای معاصر خانم رویا صدر (بی بی گل) تذکری داده بودند من باب اینکه بررسی این حکایتها که هزل هستند به جایی راهی نمی برد و فرض بر طنز آمیخته به هزل بودن شان محال می نماید ( نقل به مضمون ) در پاسخ چند نکته ای لازم به ذکر آمد :

طنز در ادبیات افغانستان:

در ادبیات معاصر فارسی دری در افغانستان، طنز تقریبا یک نوع ادبی فراموش شده است. این در حالیست که این کشور در سده بیستم چندین نوع استبداد شرقی را پشت سر گذاشته است.

اساسا طنز واکنشی است در برابر استبداد و می‌شود گفت که طنز خود نوع نقد اجتماعی _ سیاسی است .

 جلال نورانی

نام جلال نورانی با طنزنویسی افغانستان چنان پیوندی دارد که اساسا  نمی شود بدون نام او بحث  طنزنویسی درکشور را  مطرح کرد. او را می توان  یکی از پایه گذاران طنزنویسی به مفهوم امروزین آن در کشور خواند .

 طنز از دیدگاه قرآن:

طنز در قرآن، حکیمانه و بسیار ظریف بیان شده است:

مسئله‌ی طنز و بیان طنازانه در آیه‌های قرآنی، حکیمانه، حساس و ظریف است که باید با احتیاط با آن برخورد کرد.

ارتباط طنز با دین:

شادى و نشاط، چه نسبتى با دین دارد؟ آیا دین شادابى را تقویت مى‏کند یا سبب رکود و خمود آن است؟  با توجه به منابع دینى، یعنى قرآن و سیره پیشوایان معصوم، دین اسلام موافق نشاط و شادى بوده، علاوه برآن که آدمى را از تنبلى رهانده، سرزنده و سر حال مى‏سازد; البته این شادى، افراطى و تفریطى نبوده، بلکه درچارچوب نگاه تعدیلى قابل رهیابى است .

شادی بخشی

اندوه و افسردگى را محصول توقّف و محبوس ماندن روح، قطع داد و ستدهاى فکرى-عاطفى، و فزونى وابستگى ها و مشغله ها شمرده اند. غم، بى زحمت و به رایگان به دست مى آید؛ امّا شادى، رایگان نیست و براى کسب آن باید کوشش کرد.براى شاد کردنِ انسان اندوهگین نیز باید روح او را از حالت رکودْ بیرون آورد؛ جریانهاى فکرى-روحى او را شتاب بخشید؛ و او را تا جاى ممکن، سبکبار کرد.

شوخى

شوخى، سخنى است که لبهاى شنونده را به لبخند باز کند و خنده – هر چقدر هم کمرنگ باشد-، حتّى نیمْ خند و حتّى خیال خنده، شگفتىِ مطبوعى به روح انسان مى بخشد که غالباً با آرامش اعصاب و سبُکى ذهن، همراه است. شوخ طبعى، خوشرویى و خوش سخنى را مى توان ساده ترین راههاى شادى بخشى دانست.

مرزهاى شوخى

شوخى ممکن است مثل هر گفتار یا رفتار دیگرى، از اعتدال خارج شود و به عملى غیر اخلاقى بدل گردد. به عنوان نمونه، ممکن است به سبُکسرى، بى شرمى و گستاخى بیامیزد که در این حالت، “هَزْل” نامیده مى شود و یا به تحقیر و بدگویى و ناسزا آمیخته گردد که آن را “هَجْو” مى خوانند. خردمندان و بزرگان دین و اخلاق، این هر دو صورت را ناشایست شمرده اند.


برای سفارش پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید : سفارش پروپوزال
برای خرید پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال
برای سفارش پایان نامه به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش پایان نامه
برای دانلود پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه کنید: پروپوزال آماده
برای دانلود تجربیات معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات معلمان
برای دانلود تجربیات معلمان ابتدایی به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیان معلمان ابتدایی
برای دانلود تجربیات آموزشی معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات آموزشی معلمان
برای دانلود تجربیات یک معلم به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات یک معلم
برای خرید پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال آماده
برای خرید تحقیق به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق
برای انجام تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: انجام تحقیق دانشجویی
برای خرید تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق دانشجویی
برای سفارش تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش تحقیق دانشجویی
برای دانلود گزارش اقدام پژوهی به این صفحه مراجعه نمایید: گزارش اقدام پژوهی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − یک =