خاموش شدن چراغ علم

مسلم است که خاموش شدن چراغ علم در هر جامعه ای یکی از دلایل اصلی عقب ماندگیش است. در ایران نیز به مدت چند قرن تمام فعالیتهایی که در وادی علوم طبیعی بود تعطیل شد. در پایان قرون وسطی در اروپا و تغییر بینش مردم و پیدایش انقلاب صنعتی کوچکترین اثری از تحول در ایران نبود.

مطلب خاموش شدن چراغ علم مشتمل۷۵صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

خاموش شدن چراغ علم ۲

نحوه ی پیدایش وخصوصیات عصرطلایی رونق علمی تمدن اسلامی۱۰

زمینه های پیدایش افول عصر طلایی اسلام۱۶

سرآغاز انحطاط وافول عصر طلایی۲۵

آغاز افول جریان عقل گرایی در ایران۲۸

ادامه ی خاموشی چراغ علم تا اواسط قرن نوزدهم۳۲

جمع بندی ونتیجه گیری۳۵

خلاصه ای از فصل ششم: شرق وغرب :تماس یا تقابل۴۱

موقعیت اقلیمی اروپا و تاثیرات آن برروابط شرق و غرب۴۳

جنگ های صلیبی، نخستین دور رویارویی های بین اسلام واروپا۵۱

تاثیرات بلندمدت هجوم صلیبیون بر شرق۵۶

چگونگی وعلل مسلط شدن اروپاییان بر دریا در طول قرون وسطی۶۰

جمع بندی ونتیجه گیری۷۴

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

مقالات رشته ادبیات

خلاصه ای کوتاه از مقاله خاموش شدن چراغ علم را در زیر می توانید ببینید.

خاموش شدن چراغ علم

مسلم است که خاموش شدن چراغ علم در هر جامعه ای یکی از دلایل اصلی عقب ماندگیش است. در ایران نیز به مدت چند قرن تمام فعالیتهایی که در وادی علوم طبیعی بود تعطیل شد. در پایان قرون وسطی در اروپا و تغییر بینش مردم و پیدایش انقلاب صنعتی کوچکترین اثری از تحول در ایران نبود.

نحوه پیدایش و خصوصیات عصر طلایی رونق علمی تمدن اسلامی:

حال به بررسی ادامه موضوع می پردازیم گفتیم با به قدرت رسیدن متوکل سیاست علم پروری فروکش کرده و عملاً متوقف شد. مشخص است که این امر یک شبه واقع نشده و این موج تا مدتی ادامه پیدا کرده تا زمانی که زوال پدیدار شد درست است که حکومت نه تنها از دانشمندان حمایت نمی کرد بلکه ممانعت هم به عمل می آورد.

زمینه های پیدایش افول عصر طلایی اسلام

اگر بخواهیم تاریخی را برای شروع افول علمی مشخص کنیم آن زمان روی کار آمدن متوکل خواهد بود. متوکل با گرایش به فقهای سنت گرا اسباب توقف رونق علمی را پیش آورد. اما با این وجود درست تر آن است که به تحلیل برخی از مسایل واقع در این قرن بپردازیم که شاید مهم ترین این تحولا وضعیت جریانات فکری مقارن با به قدرت رسیدن متوکل باشد

سرآغاز انحطاط و افول عصر طلایی

متوکل خون مباحثان مخلوق بودن یا نبودن قرآن را مباح اعلام کرد او به حمایت از تقلید بی چون و چرای حدیث پرداخت و آموزش اهل نه در مدارس مسلمانان را قدغن کرد کتابفروشان و نسخه برداران حق فروش کتب فلسفی و سایر آثار علم کلام و جدل بود نداشتند.

آغاز افول جریان تعقل در ایران:

همانطور که دیدیم فعالیتهای علمی در ایران تا قرن یازدهم ادامه یافت و پس از آن مقابل آسیای مرکزی حکومتهای تحت امر بغداد را بوجود آوردند. اینکه رؤسای قبایل چقدر باطناً به خلیفه بغداد معتقد بودند روشن نیست آنچه مسلم است تنشهایی بر سر قدرت، زمان مالیات یا خراج بین آنها وجود داشته اما آنان از نظر اعتقادات شکلی نداشتند در واقع رؤسای قبایل در اعتقاد به اسلام بسیار متعصب نیز بودند.

ادامه خاموشی چراغ علم تا اواسط قرن نوزدهم:

دامنه علم ستیزی با گذشت زمان نه تنها کاهش نیافت بلکه بعنوان یک تفکر سیاسی درآمد و مسلمین از آشنایی و آموختن آن منع شدند. اندیشمندان بعدی که در جهان اسلام درخشیدند ضمن عدم جلوگیری از خاموشی چراغ علم این روند را تسریع نبودند مانند این خلدون که فاصله ای بین علم و گمراهی نمی بیند

شرق و غرب: تماس یا تقابل

در جمع بندی فصل گذشته می توان گفت که به نظر می رسد علل عقب ماندگی ایران، هرچه بود از داخل بود. (بر اثر عوامل داخلی بوده است) یعنی چنین نبوده که یک نیرو یا کشور و تمدنی از غرب برخاسته و بر ایران هجوم آورده باشد. پیشرفت ها. تمدن چندین ساله و تمامی دستاوردهای آن را از میان ببرد و به جای آن انحطاط و عقب ماندگی را در ایران رواج دهد.

موقعیت اقلیمی اروپا و تأثیرات آن بر روابط میان شرق و غرب

کمتر ایرانی را می توان یافت که علاقمند به تاریخ تحولات ایران بوده باشد و با نام یکی، دو مستشرق اروپایی مانند مرحوم پروفسور ادوارد براون، شاردن، برادران شرلی، هانری کربن و… آشنا نباشد. در صورتی که با کمتر ایرانی مواجه می شویم که صاحب تألیفات و تحقیقاتی در مورد کشور یا ملت به خصوصی باشد.

موفقیت اروپائیان در دریا:

یکی از مسائل اساسی و سرنوشت ساز در تعیین شکل روابط شرق با غرب، تسلط نهایی و بی چون و چرای اروپائیان در دریا بود. بر خلاف باور و اعتقاد ما که تسلط غربیان را ناشی از انقلاب صنعتی یا از آن مقطع به بعد می دانیم، اساسی ترین عنصر تسلط غربی‌ها نه تنها بر شرق بلکه بر کل دنیا از قرون وسطی به بعد را باید تسلط اروپائیان بر دریا دانست.

نخستین دور رویارویی های بین اسلام و اروپا (۷۰۰-۴۹۵/۱۳۰۰-۱۰۹۵):

می دانیم که امپراطوری روم سرانجام به دو تکه ی شرقی و غربی تقسیم شد. زمانی که اسلام در قرن هفتم ظهور کرده و شروع به گسترش به خارج از شبه جزیره ی عربستان نمود، در شرق آن ایران و در شمال آن امپراطوری بیزانس قرار داشت.

جنگ های صلیبی:

تأثیرات بلند مدت هجوم صلیبیون بر شرق:

با اینکه جنگهای صلیبی مانند همه جنگها با ویرانی و آوارگی همراه بود اما طی دو قرن پیوسته جنگ برقرار نبود. معمولاً پس از یک دوره جنگ مدتی صلح و آرامش برقرار می شد که ممکن بود تا جنگ بعدی دهها سال طول بکشد. در طی دوره های صلح روابط عادی بین مردم برقرار بود به هر حال جنگهای صلیبی برای نخستین با رعایت تماس و مراوده بین اروپائیان و مسلمانان شد.

چگونگی و علل مسلط شدن اروپائیان بر دریا در طول قرون وسطی:

در طی دو قرنی که صلیبیون مشغول بازپس گیری سرزمین مقدس بودند، نیروی دریایی اروپائیان گسترش قابل ملاحظه ای یافت. این پیشرفت و گسترش دارای علل مختلفی است که این علل به ترتیب زیر می باشند:

۱-اولاً مسیر اصلی حرکت صلیبیون به شرق از طریق دریا بود، یعنی حمل و نقل صلیبیون جنگ جو و سازو برگ جنگی آنها توسط کشتی های بزرگ و در نتیجه از راه دریا انجام می گرفت.

جمع بندی و نتیجه گیری

در یک کلام، شرق و غرب در مجموع مسیرهای جداگانه ی خود را پیمودند. اگرچه مسیرهایی که در انتها بسیار با یکدیگر تفاوت داشتند. یکی (غرب یا بخشی از قدرتهای غربی) در مسیر پیشرفت و توسعه بود و دیگری در جهت عکس، در مسیر انفعال، در جا زدن و درون خود بودن حرکت نمود.

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

مقالات رشته ادبیات

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 3 =