تمثیل

در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.(۱)

اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست، ‌کوشش اوست برای شناختن. این اسم‌ها و کلمات، علامات و نشانه‌هایی هستند که به معانی معینی دلالت می‌کنند و واضح آن‌ها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود،‌ در ابتدا بر اشیای پیرامونش اسم گذاشت و این نشانه‌های وضعی/ قراردادی شدند نام‌های واقعی اشیا.

این تحقیق دانشجویی مشتمل بر۱۰۳ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

مقدمه. ۴

فصل اول: تمثیل… ۷

۱- تمثیل در حوزه‌ای بلاغت…. ۷

۲- روایت‌های تمثیلی… ۱۱

۲-۱- تمثیل از دیدگاه نقد ادبی معاصر. ۱۱

۲-۲- ساختار روایی تمثیل… ۱۳

۲-۳- انواع روایت های تمثیلی… ۱۴

۲-۳-۱- افسانه‌ی تمثیلی: ۱۴

۲-۳-۲- حکایت اخلاقی؛ ۱۵

۲-۳-۳- تمثیل رمزی: ۱۶

۲-۴- تقسیم بندی دیگر. ۱۷

۲-۵- انواع تمثیل از نظر موضوع. ۱۷

۳-ضرورت بیان تمثیلی… ۱۹

‌۳-۱- ترس و احتیاط… ۱۹

۳-۲- حفظ راز از نااهل… ۲۰

۳-۳- مصلحت…. ۲۰

۳-۴-تأثیرگذاری بیشتر،‌ جلب توجه و برانگیختن دقت…. ۲۰

۳-۵- تعلیم و عینی کردن مفهوم ذهنی… ۲۱

۴- ضرورت تمثیل گرایی در کتب آسمانی… ۲۱

۵- داستان تمثیلی، داستان رمزی و بهره‌گیری از نماد. ۲۴

۵-۱- نگاهی دیگر به داستان تمثیلی… ۲۴

۵-۲- داستان رمزی… ۲۶

۵-۳-مقایسه‌ی بیان رمزی و بیان تمثیلی… ۲۸

۵-۴- جایگاه نماد در روایات تمثیلی و رمزی… ۳۱

۶- تمثیل و عدم واقعیت…. ۳۵

۶- تمثیل در ادبیات داستانی معاصر. ۳۶

فصل دوم: بررسی داستان‌های «آب و زندگی». ۳۹

«سرگذشت کندوها» و «نون و القلم» بر بنیاد. ۳۹

عمده‌ترین ویژگی‌ها قصه‌ها ۳۹

۱- خرق عادت… ۴۰

۲- پیرنگ ضعیف… ۴۱

۳- شخصیت‌ها و شیوه‌ی شخصیت‌پردازی… ۴۳

۱- شرایط سیاسی و اجتماعی در زمان نگارش داستان.. ۴۷

۲- تفسیر داستان.. ۴۹

فصل چهارم:تفسیر تمثیلی داستان «سرگذشت کندوها». ۵۸

۱-سرگذشت نفت…. ۵۹

۲- تفسیر داستان.. ۶۱

۲-۲- سرگذشت کندوها ۶۱

۲-۲- تفسیر داستان با تفکیک عناصر و اجزای اصلی… ۶۲

۲-۲-۱- ولایت زنبورها؛ ۶۴

۲-۲-۲- عسل؛ ۶۴

۲-۲-۳- بلا؛ ۶۵

۲-۲-۴- خواب زمستانی؛ ۶۶

۲-۲-۵- تصمیم کمندی علی بک؛ ۶۶

۲-۲-۶- مورچه‌های قرمز؛ ۶۷

۲-۲-۷- جلسه‌ی گس سفیدها؛ ۶۷

۲-۲-۸- پرواز زنبورها؛ ۶۹

۲-۳- نقد و نظر. ۷۰

۱- مهم‌ترین جنبش چپ گرای معاصر. ۷۳

۲- ماجرای یک شکست (نظری بر داستان) ۷۵

۳- تفسیر داستان.. ۷۶

۳-۱- حکومت قلندرانه. ۷۷

۳-۲- هونگ‌های برنجی… ۸۰

۳-۳- دو میرزا بنویس….. ۸۲

۳-۴- فرجام کار. ۸۵

۳-۵- از دم در مسجد جامع تا ارگ حکومتی… ۸۶

۴- نقد و نظر. ۸۷

پانوشت…. ۹۰

فهرست منابع و مأخذ.. ۱۰۰

[su_note note_color=”#e2f9e2″ text_color=”#212623″]

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

[/su_note]

.

خلاصه ای کوتاه از مقاله  تمثیل  را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه

در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.

اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست، ‌کوشش اوست برای شناختن. این اسم‌ها و کلمات، علامات و نشانه‌هایی هستند که به معانی معینی دلالت می‌کنند و واضح آن‌ها انسان است.

تمثیل در حوزه‌ای بلاغت

تمثیل در لغت به معنای « مثال آوردن، تشبیه کردن،‌ مانند کردن، صورت چیزی را مصور کردن، داستانی یا حدیثی را به عنوان مثال بیان کردن و داستان آوردن» است. با توجه به ریشه‌ی لغوی کلمه‌ تمثیل – که شباهت و همانندی را می‌رساند-و نیز با مروری مختصر بر معانی‌ای که ذکر شد، حوزه‌ی کاربرد این کلمه مشخص  می‌شود.

روایت های تمثیلی

تمثیل از دیدگاه نقد ادبی معاصر

از بلاغت قدیم و انحصار اصطلاح تمثیل در چارچوب تشبیه و استعاره که بگذریم، به تعریفی دوباره، دقیق‌تر و ناظر به جزئیات بیشتری از ویژگی‌های این کلمه می‌رسیم. تمثیل در اصطلاح ادبی معاصر «گونه‌ای تصویر «ایماژ» یا داستانی است که پشت معنای لفظی یا ظاهری آن، معنای مشخص دومی هم پنهان باشد.»

ساختار روایی تمثیل

سؤالی که ممکن است در پی گفتار پیشین مطرح شود آن است که چگونه تمثیل، پس از گذشتن از مسیر تشبیه و استعاره، در چنین ساختار روایی‌ ظاهر می‌شود؟ پیش از یافتن پاسخ این سؤال، بهتر است اصطلاح «روایت» را تعریف کنیم. روایت «نقل رشته‌ای از حوادث واقعی و تاریخی یا خیالی است

افسانه‌ی تمثیلی:

افسانه‌ی تمثیلی یا فابل عبارت است از «روایتی کوتاه به نثر یا نظم  که دارای پیامی باشد» و «موجودات غیرانسانی یا اشیای بی‌جان معمولاً شخصیت‌های آن هستند.»در مفهوم کلی افسانه‌ی تمثیلی داستانی کوتاه است که به سبب شخصیت‌های موجود در آن، خیالی است و امکان وقوع آن در عالم خارج ناممکن است.

تمثیل رمزی

اگر فابل و پارابل را – از آن جهت که نتیجه‌ی اخلاقی‌شان در داستان بیان می‌شود- دو نوع «تمثیل» بدانیم؛ آن گاه «تمثیل رمزی» را باید داستان‌ها یا حکایاتی دانست که در آن‌ها غرض و مقصود اصلی گوینده از ایراد آن‌ها به طور واضح بیان نشده است.»

ضرورت بیان تمثیلی

وقتی می‌توان هر موضوعی را صریحاً بیان کرد و برای بیان آن از الفاظی که دلالت واقعی بر آن موضوع دارند استفاده نمود، چرا گاه بعضی از گویندگان به سراغ بیان تمثیلی می‌روند و این شیوه را برای ابراز عقاید و گفتن حرف‌های خود برمی‌گزینند؟ پاسخ این سؤال ضرورت بیان تمثیلی و انگیزه‌ها و علل تمثیل‌گرایی را تبیین می‌کند. گرایش به تمثیل به یک یا چند دلیل از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

‌۳-۱- ترس و احتیاط

تمثیل در ادبیات داستانی معاصر

گرایش به تمثیل و نوشتن داستان تمثیلی منحصر به دوران خاصی نیست و هر جا یکی از دلایل تمثیل گرایی وجود داشته باشد، داستان نویسان برای بیان مقصود و مطلوب خویش به این ترفند دست می‌زنند. با این تفاوت که در گذشته – چه در ادبیات فارسی و چه در ادبیات فرهنگی- تنها ساختار روایی موجود، قصه و داستان عامیانه بود.

شخصیت‌ها و شیوه‌ی شخصیت‌پردازی

برای خلق شخصیت‌ها و شناسانده آن ها (که ممکن است انسان، حیوان یا شیء باشند) به خواننده/ شنونده‌ی داستان دو روش عمده وجود دارد: یکی ترسیم چهره‌ی شخصیت از راه توضیح و توصیف مستقیم نویسنده و دیگر نشان دادن اعمال و گفتار شخصیت و معرفی غیرمستقیم آن. در قصه‌ها عموماً از روش اول برای شخصیت‌پردازی استفاده می‌شود.

شرایط سیاسی و اجتماعی در زمان نگارش داستان

افسانه‌ی آب زندگی نخستین بار در ۱۳۲۳ ش. در نشریه‌ی مردم به چاپ رسید. در دهه‌ی ۱۳۲۰ پس از برکنار شدن پهلوی اول از سلطنت،جامعه‌ای که چندین سال تحت فشار استبداد و دیکتاتوری قدرت حاکمه جرأت تنفس و تفکر آزاد نداشت، ناگهان با فضای باز سیاسی مواجه می‌شود.

تفسیر داستان

آب زندگی داستان سه برادر است که در جریان یک قحطی سالی به توصیه‌ی پدر پینه‌دوزشان هر یک به دنبال سرنوشت خود می‌رود. پس بزرگ‌تر به راهنمایی پیرزن جادوگر و دیو به کشور زرافشان می‌رسد. جایی که خاکش طلاست،‌ اما مردمان آن همه کورند و در انتظار پیغمبری که شفایشان دهد.

ماجرای یک شکست (نظری بر داستان)

در دیاری که مثل همه‌ی ولایت‌های قصه‌ها «هم شاه داشت و هم وزیر، هم ملا داشت و هم رمال، هم داروغه و هم شاعر و هم جلاد»، دو میرزا بنویس به نام‌های اسدالله و عبدالزکی زندگی می‌کردند. میرزا بنویس‌ها که سرشان به کار خودشان گرم بود، ناگهان و به طور اتفاقی پایشان به ماجرای پرشاخ و برگی باز می شود. آن ها برای رسیدگی به ثبت و ضبط املاک حاج میرزای مرحوم- که یکی از سرسپردگان قلندرها بود- با یک دسته از حکومتی‌ها عازم ده می‌شوند

فهرست منابع و مأخذ

۱- قرآن کریم، ترجمه‌ی محمد مهدی فولادوند ، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.

۲- آل احمد- جلال: در خدمت و خیانت روشنفکران،‌ تهران، فردوس، اول: ۱۳۷۲.

۳- سرگذشت کندوها، تهران، فردوس، سوم: ۱۳۷۶.

۴- غرب‌زدگی، تهران، فردوس، پنجم: ۱۳۷۸.

۵- «گفت‌ و‌گو با جلال آل احمد»،‌ در اندیشه و هنر، دوره‌ی پنجم،‌ ش۴، مهرماه ۱۳۴۳

۶- نون و القلم، تهران،‌‏ فردوس،‌ هفتم: ۱۳۸۲.

۷- «هدایت بوف کور» در هفت مقاله، تهران، امیرکبیر، چاپ جدید: ۱۳۷۵

۸- یک چاه و دو چاه، تهران، فردوس، اول: ۱۳۷۶.

۹-ابن اثیر- ضیاء الدین: الجامع الکبیر فی صناعه الکلام من المنظوم و المنثور، چاپ عراق،‌ ۱۹۵۹ م.

۱۰- ابن اثیر- ضیاء الدین: الجامع الکبیر فی صناعه الکلام من المنظوم و المنثور، چاپ عراق،‌ ۱۹۵۹ م.

۱۱- انوشه- حسن: فرهنگ نامه ادب فارسی (جلد دوم دانش نامه ادب فارسی)،‌ تهران، سازمان چاپ و انتشارات، اول ۱۳۷۶

۱۲- براهنی- رضا: قصه‌نویسی،‌ تهران، اشرفی، دوم: ۱۳۴۸.

۱۳- پورنامداریان- تقی: رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی، تهران،‌ علمی و فرهنگی،‌ ۱۳۷۵.

۱۴- جرجانی- عبدالقاهر: اسرار البلاغه،‌ ترجمه‌ی جلیل تجلیل، تهران، دانشگاه، اول: ۱۳۶۱.

[su_note note_color=”#e2f9e2″ text_color=”#212623″]

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

[/su_note]

.


برای سفارش پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید : سفارش پروپوزال
برای خرید پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال
برای سفارش پایان نامه به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش پایان نامه
برای دانلود پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه کنید: پروپوزال آماده
برای دانلود تجربیات معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات معلمان
برای دانلود تجربیات معلمان ابتدایی به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیان معلمان ابتدایی
برای دانلود تجربیات آموزشی معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات آموزشی معلمان
برای دانلود تجربیات یک معلم به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات یک معلم
برای خرید پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال آماده
برای خرید تحقیق به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق
برای انجام تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: انجام تحقیق دانشجویی
برای خرید تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق دانشجویی
برای سفارش تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش تحقیق دانشجویی
برای دانلود گزارش اقدام پژوهی به این صفحه مراجعه نمایید: گزارش اقدام پژوهی

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.