بررسی ورود اشعار عارفانه به ادبیات فارسی

حکیم ابوالمجد، مجدود بن آدم سنایی غزنوی از عارفان و شاعرانی است که علاوه بر مهارت بالا در شعر و شاعری؛ با قرآن و حدیث و معارف دینی نیز، هم آشنایی بسیاری داشت و هم ایمان و اعتقادی استوار. از این روی نشانه‌های بسیاری از تجلّی قرآن، حدیث و معارف دینی به زبانی شیوا و ساختاری هنری، در سروده‌های او دیده می‌شود.

مطلب  بررسی ورود اشعار عارفانه به ادبیات فارسی  مشتمل ۴۱  صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست

مقدمه ۲

باباطاهر. ۱۰

ابوسعید ابوالخیر. ۱۱

ابوالمجد مجدود سنایی. ۱۴

تجلی نهج البلاغه در اشعار ناصرخسرو. ۱۶

دعوت به محاسبه نفس و بررسی اعمال: ۳۱

نتیجه‌گیری.. ۳۲

منابع. ۳۸

[su_note note_color=”#e2f9e2″ text_color=”#212623″]

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

[/su_note]

خلاصه ای کوتاه از مقاله  بررسی ورود اشعار عارفانه به ادبیات فارسی را در زیر می توانید ببینید.

باباطاهر

گرچه تاریخ حیات و مرگ باباطاهر مشخص نیست. اما به یقین باباطاهر بر دیگران مقدم بوده است. یان ریپکا او را یکی از گزینه‌های جدی، مبدع شعر عارفانه می‌داند.

ابوسعید ابوالخیر

ابوسعدی ابوالخیر یکی از عارفان برزگ نیمه‌اول قرن پنجم است که کلمه «سماع» همنشین نام اوست.

ابوالمجد مجدود سنایی

نخستین غزل‌سرای بزرگ تصوف سنایی است. او نخستین شاعری است که برای بیان تفکر عرفانی از شکل غزل بهره برد.

منابع

۱-‌تاریخ ادبیات ایران،‌ یان ریپکا و همکاران، ۱۳۷۰.

۲-شعر صوفیانه، یوهانس، دوبرین، ‌مجدالدین کیوانی، نشر مرکز.

۳-جستجو در تصوف ایران، زرین‌کوب، عبدالحسین، ‌ امیرکبیر، ۱۳۶۹

۴-تصوف و ادبیات تصوف،‌ برتلس، ترجمه‌ی سیروس ایزدی،‌ امیرکبیر،‌ ۱۳۷۶.

[su_note note_color=”#e2f9e2″ text_color=”#212623″]

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.