بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان

این پایان نامه تحقیقی است درباره بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان با توجه به این امر که کشور لهستان از نظر وسعت و جمعیت در بین کشورهای منطقه، رتبه اول را دارد و همچنین به علت موقعیت جغرافیایی به قلب اروپای شرقی معروف میباشد، این مسئله باعث شده است تا بیش از سایرکشورها تحت تاثیر حوادث سیاسی- اجتماعی روزگار خود باشد.

مطلب بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان مشتمل۱۱۰صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

 پایان نامه

فهرست مطالب

چکیده ۱

مقدمه۲

روش تحقیق۳

فصل اول: آشنایی با کشورهای بلوک شرق

– تقسیم آلمان۷

–  شورش ها۷

– دیوار برلین۸

– بهارپراگ۸

– از هم پاشی بلوک شوروی۸

فصل دوم:آشنایی با مسائل سیاسی،اجتماعی و جغرافیایی لهستان

– راهنمای زبان لهستان۱۱

– هزینه های جنگ برای لهستان۲۰

– لهستان پس از جنگ جهانی دوم۲۱

فصل سوم:ویژگی های فرهنگی لهستان

– ادبیات لهستان۳۰

– موسیقی لهستان۳۲

– نقاشی لهستان۳۳

فصل چهارم:هنر پوستر درلهستان

– هنر پوستر از پیدایش تا اواسط ۱۹۷۰ ۳۵

– مکتب لهستان۳۹

– پوستر های سیاسی لهستان۴۳

– پوستر های سینمایی لهستان۴۸

– پوستر های موسیقی لهستان۵۱

– پوسترهای تئاتر لهستان۵۲

– پوسترهای ورزشی لهستان۵۳

فصل پنجم:هنرمندان لهستان

– رومن سیسلویش۵۶

– یرژی چرنیاوسکی۵۵

– استاسیسی ادیگوسیوس۵۶

– وویچه فانگور۶۱

– ویکتور گورکا۶۲

– میچسلاو گوروسکی۶۳

– رومن کالاروس۶۴

-آندژی کلیموفسکی۶۵

-یان لنیتزا۶۶

– میرسلاو آدامژیک۶۷

– اریک لیپینسکی۶۹

– یان موادژنیک۷۰

– یوزف مروشچاک۷۱

– رافائو اولبینسکی۷۲

– آندژی پاگوفسکی۷۳

– پولیان پالکا۷۴

– وسیوا روشوسا۷۵

– یان ساوکا۷۶

– ویکتور سادوسکی۷۷

– فرانچشیک استاروویسکی۷۸

– والدمار اشویدژی۷۹

– هنریک توماشفسکی۸۰

– تادئوش ترپکوسکی۸۹

– ماچی اوربانیتس۹۰

– ویسلاو والکوسکی۹۱

– میچسلاو واشیلوفسکی۹۲

– وویچه زامچنیک۹۳

– میشل باتوری۹۴

– سباستین کوبیکا۹۸

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

پایان نامه

خلاصه ای کوتاه از مقاله بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان را در زیر می توانید ببینید.

چکیده

این پایان نامه تحقیقی است درباره بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان با توجه به این امر که کشور لهستان از نظر وسعت و جمعیت در بین کشورهای منطقه، رتبه اول را دارد و همچنین به علت موقعیت جغرافیایی به قلب اروپای شرقی معروف میباشد، این مسئله باعث شده است تا بیش از سایرکشورها تحت تاثیر حوادث سیاسی- اجتماعی روزگار خود باشد.

چرا پوستر های لهستان تا این حد متفاوت هستند؟

این سوالی بود که پس از رفتن به نمایشگاه ادیان توحیدی (۱۳۸۵) و دیدن آثار واسیلوفسکی در ذهنم شکل گرفت و بعد از این نمایشگاه نیز بیشتر در این مسئله ریز بین تر شدیم و به بررسی پوستر ها و عناصر تصویر شکل گرفته از آنها پرداختیم. گویی این پوستر ها با مخاطبان صحبت میکنند و درد و رنج های زندگی بشری را با مخاطبان شریک میشوند و چرا این پوسترها اینقدر محزون و غم انگیزند؟

ابزار پژوهش و شیوه اجرا:

ابزار پژوهش در این تحقیق پرسشنامه ای است که برای دستیابی به اهداف پژوهش طراحی شده است و این پرسشنامه ابتدا محدوده پوستر مورد مطالعه، بررسی شده و در دو دسته مستطیل عمودی و افقی مورد سوال قرار گرفت. سپس انواع نشانه هایی که در این پوستر ها قرار دارند، مورد بررسی قرار گرفتند این نشانه ها شامل، نشانه های نوشتاری یا نشانه های زبانی میباشند.

بلوک شرق « مروری بر تاریخچه مسائل سیاسی و اجتماعی کشورهای بلوک شرق»:

گر چه اتحادیه جماهیر شوروی و ایالات متحده در طی جنگ جهانی دوم با یکدیگر هم پیمان بودند و در کنار هم می جنگیدند، اما سیستم سیاسی آن ها از هم جدا و به عبارتی کاملاً جبهه ای مخالف هم داشت.

در سال ۱۹۴۹ ایالات متحده پیمان ناتو را برای جلوگیری از گسترش کمونیسم شوروی تشکیل داد و دو ابر قدرت علاوه بر جنگ در کره، ویتنام و افغانستان با جنگ تبلیغاتی، جاسوسی و نظامی نیز داشتند.

از هم پاشی بلوک شوروی:

گر چه مخالفان شجاعی نظیر فیزیکدان هسته ای، آندری ساخاروف (۸۹-۱۹۲۱) و نویسنده معروف الکساندر سولزینستین (متولد ۱۹۱۸) در دهه ۷۰ به رویارویی با قدرت شوروی پرداخته، اما در سال ۱۹۸۵ که میخائیل گورباچف رهبری شوروی را برعهده داشت و از سال ۱۹۸۹ از حمایت دولت کمونیست روسیه خودداری نمود و دست به اصلاحات جدی زد.

آشنایی با مسائل سیاسی- اجتماعی- جغرافیایی لهستان

لهستان در نیمکره ی شرقی و شمالی جز ممالک اروپای شمالی و مرکزی است. کشور لهستان با سیصد و دوازده هزار و ششصد و هشتاد کیلو متر مربع وسعت جغرافیایی در شرق قاره ی اروپا و در جنوب دریای بالتیک قرار دارد. این سرزمین از شمال شرقی و مشرق به جمهوری های لیتوانی، روسیه و اکراین و از جنوب به جمهوری های چک و اسلواکی، از مغرب به جمهوری های آلمان و از شمال به دریای بالتیک و خلیج دانزیک محدود میشود.

جغرافیایی سیاسی لهستان

لهستان به خاطر قرار گرفتن در موقعیت مناسب در منطقه اروپای شرقی، دارا بودن بیشترین جمعیت ووسیعترین مساحت، حلقه ارتباط بین شرق و غرب محسوب میگردد. این کشور در طول دو جنگ جهانی مورد تاخت و تاز قدرت های بزرگ بوده است. لهستان پس از جنگ جهانی دوم در زمره ی دولت های کمونیستی و از اعضای اولیه پیمان دفاعی ورشو قرار گرفت. این پیمان در کاخ ریاست جمهوری لهستان در ورشو و به مدت ۲۰ سال به امضای کشورهای این پیمان رسید.

لهستان در جنگ جهانی اول:

در طول جنگ جهانی اول، در جنگ روسیه با کشور های آلمان و امپراطوری اتریش- مجارستان، خاک لهستان مورد تاخت و تاز این کشورها قرار گرفت. در این دوران مردم این کشور خسارات و لطمات بسیاری را متحمل شدند. رهبران لهستان در پایان جنگ توانستند حمایت متفقین خصوصاً فرانسه را برای تشکیل کشور مستقل به دست آورند.

وضع لهستان در جنگ جهانی دوم

در طول دهه ی ۱۹۳۰ میلادی آلمان نازی تقاضای خود را مبنی بر الحاق شهر ازاد گرانسک (دانزیک) مطرح نمود و وقایعی را در مرز آلمان و لهستان سازماندهی کرد. در ۲۳ اوت ۱۹۳۹ «ریبت تروپ» وزیر امور خارجه ی آلمان در مسکو، پیمان عدم تجاوز را با «مولوتف» وزیر امور خارجه شوروی امضا کرد این پیمان یک پروتکل سری هم ضمیمه داشت که در سال ۱۹۴۸ زمانی که روابط شوروی و آمریکا به تیرگی گرائیده بود به منظور ناراحت کردن مقامات شوروی از طرف مقامات آمریکایی که به اسناد بایگانی آلمان دست یافته بودند انتشار یافت.

هزینه های جنگ برای لهستان

لهستانی ها در جنگ جهانی دوم شکست سنگینی را متحمل گردیدند بیش از نیم میلیون نفر از مردان و زنان مبارز و جنگجو و بیش از۶ میلیون افراد غیر نظامی (۲۲ درصد کل جمعیت لهستان) در این جنگ کشته شدند. آنها در زندان، اردوگاه های مرگ، بمباران هوایی، جوخه های مرگ، سکونت در گتوی (محل سکونت یهودیان) بیماری های شایع، گرسنگی و کار های طاقت فرسا در گذشتند.

لهستان پس از جنگ جهانی دوم:

با تشکیل کمیته آزادی بخش محلی لهستان در سال ۱۹۴۴ میلادی، کمونیست های لهستانی و روس در شهر لوبلین شرق لهستان گرد هم آمدند و پس از چند روز مذاکره حکومت موقتی که توسط ارتش شوروی تعیین گردیده بود را به رسمیت شناختند. به لهستانی ها قول داده شده بود که سرزمین های قدیمی اطراف رودخانه اودرناسیه که توسط آلمان اشغال گردیده به اضافه شهرهای این کشور در شرق به لهستان واگذار خواهد شد.

ویژگی های فرهنگی لهستان

یکی از مهمترین اعتبارات و خدمات فرهنگی لهستان به دنیا ادبیات این کشور بوده است. نخستین نسخه دست نوشته ی لهستان به قرن پانزدهم میلادی بازمیگردد که با زبان لاتینی نگاشته شده است. بسیاری از نوشته های ادبی لهستان از ابتدا ماهیت مذهبی داشته اند. یکی از اولین نویسندگان لهستانی «میکلای ری»[۱] متولد ۶۹-۱۵۰۵ میلادی است که شعر و نثر زیادی از وی بر جا مانده است.

پوستر های سینمایی لهستان

این نوع پوستر ها، جاذبه های زیادی دارند و اغلب طراحان هم دوست دارند تعداد پوستر سینمایی در کارنامه شان داشته باشند. شاید علت آن فراگیر بودن این نوع پوستر هاست که با همه شهروندان سر و کار دارد و دیده میشود. جدا از مقوله و جایگاهش نزد مخاطب، تعاریف و کارکرد های مختلفی برای این پوسترها در نظر گرفته میشود که بعضاً متضاد یکدیگرند.

استاسیس‌ادیگوسیوس(متولد۱۹۴۹) stasys eidriqeicius

(طراح‌گرافیک– تصویر ساز)

استاسیس متولد ۲۴ جولای ۱۹۴۹ لیتوانی است و در سالهای ۱۹۶۴-۱۹۶۸ در دانشگاه هنرهای کاربردی « کائوناس » و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ در آکادمی هنرهای زیبا « ویلینیوس » در لیتوانی به تحصیل وکار پرداخت و از سال ۱۹۸۰ درلهستان زندگی کرده است .

 وویچه فانگور (متولد ۱۹۲۲) woitcze fangor/

(طراح گرافیک- طراح صحنه- نقاش)

او در سال ۱۹۴۶ از آکادمی هنر های زیبای ورشو فارغ التحصیل شد و در دانشکده گرافیک ورشو در سال های ۶۲-۱۹۵۴ استاد یار بوده است. او از سال ۱۹۶۲ در امریکا زندگی میکند.

او در سال هایی که به طراحی پوستر مشغول بوده است روشها و تکینک های مختلفی را تجربه کرده است.

 رومن کالاروس (متولد ۱۹۵۱) roman kalarus/

(طراح گرافیک- تصویر ساز)

او از دانشکده هنرهای زیبای کراکو در دهه هفتاد فارغ التحصیل شد و همچنان در آنجا مشغول تدریس است. او در زمینه طراحی پوستر، نقاشی و گرافیک و تصویر سازی مشغول به کار میباشد. بیشتر آثار او دارای کادر افقی است. تصویر سازی هایی که او استفاده کرده روشی کودکانه دارد. او این تصویر سازی ها را همراه نوشته هایی با تکنیک دستنویس در پوسترهایش استفاده می نماید که به نوعی به نظر فی البداهه می آید.

ویسوا روشوسا (متولد ۱۹۵۴) wisoa roszoca

(طراح گرافیک، طراح پوستر، تصویر ساز، انیماتور)

او در سال ۱۹۵۴ در Sokolow به دنیا آمد. در سال های (۱۹۷۴-۱۹۶۹) در رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبای ورشو تحصیل کرد و مدرکش را با راهنمایی استاد توماژوفسکی دریافت کرد و به دنبال آن در سال های (۱۹۷۸-۱۹۷۵) دستیار وی گشت. از سال ۱۹۷۹ به عنوان یک طراح حرفه ای مشغول به کار شد.

فرانچشیک استاروویسکی (متولد ۱۹۳۰) franciszek starowieyski

(طراح گرافیک، تصویر ساز، طراح صحنه)

در سال ۱۹۵۵ از دانشگاه هنرهای زیبای کراکو فارغ التحصیل شد، تخصص او در زمینه طراحی پوستر، نقاشی، طراحی صحنه، و تصویر سازی کتاب است. او هم اکنون عضو انجمن (AGI) و استاد دانشگاه نیویورک است. او در تصویر سازی و انتقال احساس توانایی فوق العاده ای دارد و در خلق فضاهای جادویی و سورئالیستی است.

 والدمار اشویرزی (متولد ۱۹۳۹) waldemar swierzy

(طراح گرافیک، طراح گرافیک محیطی، تصویر)

او در سال ۱۹۵۲ از دانشکده هنرهای زیبای کراکو فارغ التحصیل شد و در سال های ۹۶-۱۹۶۵ استاد دانشگاه ملی پزنان بوده است. ۱۹۴۴ تا کنون استاد دانشکده هنرهای زیبای پزنان میباشد. او در سال های ۹۷-۱۹۷۹ دبیر بینال پوستر ورشو بود.

چهره با نوعی دفرماسیون خاص، معمولاً اصلی ترین عناصر ویژگی های او هستند که با نوعی از اجرای آزاد تصویر سازی شده اند.

 تادئوش ترپکوسکی (۱۹۵۴-۱۹۱۴) tadeusz trepkowski

در سال ۱۹۵۲ از دانشکده هنرهای زیبا کراکو فارغ التحصیل شد و از دهه پنجاه با بزرگترین خانه نثر و فیلم لهستان همکاری کرد. پوستر های او سادگی خاصی برخوردار است او اغلب از ترکیب های آسان و رنگ های خالص برای خلق  آثارش استفاده میکرد و تصویر را تنها برای چیزهایی که جلوه میکرد استفاده میکرد.

 میچسلاو واشیلوفسکیmieczystaw wasilewski

او از دانشکده هنر های زیبای ورشو فارغ التحصیل شد و همچنین در آن دانشگاه مشغول به تدریس است او در سال های ۱۹۸۲-۱۹۸۱ به دمشق رفت و در آنجا طراحی گرافیک آموخت. او در زمینه طراحی پوستر تصویر سازی کتب علائم تجاری و آرم مشغول کار میباشد.

میشل باتوری/(تولد۱۹۵۹)michel batori

وی در مدرسه هنر های تجسمی این شهر به تحصیل مشغول شد و تخصص خود را در طراحی پوستر به دست آورد و در آن زمان طراحی پوستر در این کشور به لحاظ شرایط اقتصادی و نبود بازار هنری از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و هنرمندان بسیاری به بازار پر سفارش این قلمرو فرهنگی نزدیک می شدند.

منابع

بررسی مفهوم در عناصر تصویری پوستر های مکتب لهستان

۱- بیات، نصر الله. لهستان (کتاب سبز)‌ تهران. مرکز چاپ و  انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ دوم ۱۳۸۱.

۲- پهلوان،‌ فهیمه. درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم،‌ دانشگاه هنر،‌ چاپ اول ۱۳۸۱.

۳- حسامی. هوشنگ، کیسلوفسکی از زبان کیسلوفسکی. انتشارات مدرسه ایران ۱۳۷۷

۴-عابدینی. رضا. بروشور نمایشگاه پوستر های لهستان. خانه هنرمندان. تهران. ۱۳۷۹.

۵-لیونگ استون. آلن و ایزابلا. فرهنگ طراحی گرافیک. گشایش. فرهاد. انتشارات لوتس. چاپ اول. ۱۳۸۰.

۶-وصاف. حمید رضا. بررسی آثار رومن سیسلویش، تهران. نشر ناربن. ۱۳۸۱.

۷-بررسی پوستر های یان لینتزا. از مجموعه خصوصی مرتضی ممیز و مجموعه دید و کراکف انتشارات دید، ۱۳۸۱.

خرید با کلیه کارت های بانکی (دانلود فایل بلافاصله پس از خرید)

پایان نامه

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =