پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه

0
پوشش در شعر گويندگان پس از مشروطهReviewed by پرشین مقاله on Feb 9Rating: 4.0پوشش در شعر گويندگان پس از مشروطهپوشش در شعر گويندگان پس از مشروطه مشتمل به20 صفحه می باشد. برای خرید مقاله پوشش در شعر گويندگان پس از مشروطه اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

از دوران کهن، شخصیت و خلق و خوی زن توجه دانشمندان و فلاسفه هر عصری را همیشه به خود جلب کرده است. در فرهنگ اسلامی و شرقی ما، زن در اجتماع مقامی بس والا دارد. در تاریخ و فرهنگ ما، زنان بسیار ارجمند و عالیمقامی وجود دارند و شخصیت بزرگ آنان اصولاً در قالب فرهنگ غربی نمی گنجد و یکی از آن موارد که زن مسلمان را از زن غربی ممتاز می نماید حجاب و پوشش اسلامی اوست. حجابی که دین او آن را تائید می‌کند و کتاب آسمانیش بر آن صحه می گذارد.

مقالات مرتبط

افراد چپ دست

پروژه شرکت پارس نخ

1 از 864

مطلب پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه مشتمل۲۰صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

مقدمه و پیشگفتار۱

حجاب از دیدگاه قرآن و اسلام ۲

پدیده کشف حجاب۴

پوشش در شعر شعرای مدافع حجاب۶

اشرف الدین حسینی۶

وافی عراقی ۷

دکتر محدود افشار۷

سناد الاسلام۸

طلوعی۸

غرای نجف آبادی ۹

میدی فیروزکوهی۱۰

عصمت ایزدی۱۰

اقبال لاهوری۱۱

آیه الله صافی۱۱

نتیجه گیری۱۴

پانوشت۱۶

فهرست منابع و مآخذ ۱۸

خلاصه ای کوتاه از مقاله پوشش در شعر گویندگان پس از مشروطه را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه و پیشگفتار

از دوران کهن، شخصیت و خلق و خوی زن توجه دانشمندان و فلاسفه هر عصری را همیشه به خود جلب کرده است. در فرهنگ اسلامی و شرقی ما، زن در اجتماع مقامی بس والا دارد. در تاریخ و فرهنگ ما، زنان بسیار ارجمند و عالیمقامی وجود دارند و شخصیت بزرگ آنان اصولاً در قالب فرهنگ غربی نمی گنجد و یکی از آن موارد که زن مسلمان را از زن غربی ممتاز می نماید حجاب و پوشش اسلامی اوست. حجابی که دین او آن را تائید می‌کند و کتاب آسمانیش بر آن صحه می گذارد.

حجاب از دیدگاه قرآن و اسلام

انعکاس مسأله حجاب و پوشش در شعر شعرا و ادبیات معاصر ما ریشه در همان باور‌های دینی و مذهبی دارد. آنجا که گویندگان پس از مشروطیت به دفاع از حجاب پرداخته‌اند برخاسته از باور‌های دینی و تعالیم قرآنی دارد. بنابراین لازمست که با نگاهی گذرا حجاب را از دیدگاه قرآن و اسلام بررسی کنیم.

پدیده کشف حجاب

اهمیت نوع «پوشش» همانند «رنگ و شکل» به عنوان یک نماد برای سنت‌های ملی و دینی، از دیرباز شناخته شده بود. براستی پوشش و شکل و ماهیت آن در آغاز فقط به عنوان یک ضرورت زندگی یا ضرورت مذهبی تلقی می شد. هرگاه پوشش به عنوان یک ضرورت مذهبی تلقی شود دیگر نمی توان به راحتی در نوع و شکل آن تغییر ایجاد کرد. بلکه هر نوع تغییر علامت نوعی تحول فرهنگی به حساب می آید.

پوشش در شعر شعرای مدافع حجاب پس از مشروطه

  • اشرف الدین حسینی و شعر حجاب

اشرف الدین حسینی (م ۱۳۱۳ش/۱۳۵۲ق) معروف به نسیم شمال از شاعرانی است که در برزخ سنت و تجدد سیر می‌کند. وی اشعاری دارد که نشانگر داغ بودن بحث حجاب در روزگار وی است و او طبعاً به عنوان فردی روحانی و دیندار، از حجاب جانبداری می‌کند که چند بیت از اشعار وی را ذکر می کنیم:

نتیجه:

یکی از ابزار‌های مهم طرفداران حجاب در مقابل پدیده کشف حجاب و ترویج بی حجابی، استفاده از ادبیات منظوم است. در این زمینه شاعران دیندار در مقابل شاعران نوگرا و متجدد، اشعار زیادی در ستایش حجاب سرودند و کوشیدند تا با زمینه ادبی، حجاب را جزئی از دین و قرآن در کلام منظوم نشان دهند. طبیعی است که دامنه نفوذ شعر و ادبیات می تواند تأثیر عمیقی بر توده مردم و مخالفان حجاب باقی گذارد

پانوشت

  • اعلام قرآن خزائلی ص ۶۱-۶۲
  • همان گونه که ذکر شد در سوره نور حدود پوشش اسلامی در آیات ۳۰-۳۱ بیان شده است.
  • مکارم الاخلاق، ترجمه سید ابراهیم میر باقری، جلد اول.
  • ابن خلدون می گوید: در نهاد انسان اعتقاد به کمال قوم غالب بر ملت شکست خورده حاصل می‌شود و منشاء آن احترام به قوم غالب است و هر گاه چنین پندار غلطی پیش آید سرانجام به اعتقادی مبدل می‌شود. این اعتقاد به پیروی از طرز لباس و رفتار آنان می انجامد. مقدمه ابن خلدون (ترجمه گنابادی)، ج ۱، ص ۲۸۱٫
  • دیوان رشید یاسمی، انتشارات امیر کبیر، صص ۴۳-۴۵٫

فهرست منابع و مآخذ

  • قرآن مجید، به خط طاهر خوشنویس، انتشارات اسلامیه
  • احسن الحکایات فی حجاب السافرات، ابوالفضل خراسانی، تهران ۱۳۶۵ ق.
  • اعلام قرآن، محمد خزائلی، انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۷۱٫
  • داستان حجاب در ایران پیش از انقلاب، رسول جعفریان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۸۳
  • دیوان رشید یاسمی، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۲٫
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ