مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی)

مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی)Reviewed by پرشین مقاله on Jul 23Rating: ۵.۰مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی)مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی) مشتمل به۳۷صفحه می باشد. برای خرید مقاله مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی) اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

موسیقی سراپا شور و انگیزش است. با واژه و کلام قابل وصف نیست، پس هنر ناب است و هنر را یا باید دید یا باید شنید. اما در این بین واسطه ای که موسیقی، هنر اول را با گوش انسان پیوند می دهد، آلات و ادوات مولد صوت است.

مطلب مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی) مشتمل۳۷صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

مقدمه. ۲

سازهای زهی آرشه ای.. ۳

تولید صدا ۴

آرشه (Bow) 5

ویولن   . ..  violon. 6

ویولن آلتو .. .(viola) 7

ویولن سِل . . .  (cello) 8

کنتر باس . . .(Double – bass) 9

سازهای زهی زخمه ای یا کششی.. ۱۰

هارپسیکورد . .. (Harpsichord) 12

عود (لوت) . .  . (Laud. 13

ماندولین . . . . (mandoline) 14

سیترن . . . (cittern) 15

گیتار . . .  (guitar) 15

بانجو . . .(Banjo) 16

پیانو . . . . (piano) 17

سازهای بادی.. ۱۹

سازهای بادی چوبین. ۲۱

اُبوآ . . . .  (Oboa) 22

ساکسفون . . . . (Saxophone) 23

فاگوت (باسون) . . .. (Bassoon) 23

کُر آنگله (هورن انگلیسی)   .(Cov anglais) 24

کلارینت (قره نی) .. . (Clarinet) 24

سازهای بادی برنجین. ۲۵

ترومپت (شیپور) . . . . (trumpet) 26

کورنت . ..(Corenette) 27

ترومبون . . . . . . (Trombone) 27

توبا . . . (Tuba) 28

سازهای کوبه ای یا ضربی.. ۲۸

طبل کوچک (تنبور) . . .. . . (Side – Drum) 29

نقاره (تیمپانی) : ۳۰

طبل تِنور : ۳۰

دایره زنگی  : ۳۱

سِنج . . .. . . . (Cymbals) 31

مثلث .. . . (Triangle) (شکل ۳۳) ۳۱

اُرگ… ۳۲

اُرگ . . . . (Organ) 32

خلاصه. ۳۴

خلاصه ای کوتاه از مقاله مقاله سازهای ارکستر(سازهای موسیقی) را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه

موسیقی سراپا شور و انگیزش است. با واژه و کلام قابل وصف نیست، پس هنر ناب است و هنر را یا باید دید یا باید شنید. اما در این بین واسطه ای که موسیقی، هنر اول را با گوش انسان پیوند می دهد، آلات و ادوات مولد صوت است.

سازهای زهی آرشه ای

امروزه هzنگامی که به سازهای زهی (strings) اشاره می شود، خانواده ویلن را در نظر می آوریم که شامل چهار عضو است : ویلن، ویولا (ویولن آلتو) ، ویولن سل و کنترباس یا دابل باس

تولید صدا

هنگامی که زه ها به ارتعاش درمی آید امواج صوتی از خرک (bridge) و پل (sound- post) به بدنه تو خالی ساز که نقش مشدد را دارد می رود و در آنجا امواج صوتی تشدید و تقویت می شوند و از راه سوراخ های صوتی (sound holes) بیرون می آیند

ویولن آلتو .. .(viola)  

ویولن آلتو همانند ویولن نواخته می شود ولی چون در پرده (pritch) پایین تری می نوازد، باید بزرگتر باشد، زه های آن ضخیم ترند و آرشه آن سنگین تر است. در یک ارکستر نوازندگان ویولن آلتو معمولأ جلوی رهبر می نشینند، و تُن ویولن آلتو را می توان از تُن ویولن ها تشخیص داد، زیرا اغلب ملایمتر است.

سازهای زهی زخمه ای یا کششی

یکی از قدیمی ترین سازهای زهی، مشتمل بر یک بدنه،که سیم هایی با اندازه های مختلف در سراسر بدنه کشیده شده است و لذا، پرده های متفاوتی ایجاد می کنند. این ساز زخمه ای است و از دو قسمت ساخته شده

هارپسیکورد . .. (Harpsichord)

[ سازی شستی دار، که در سده ی ۱۶ تا ۱۸ م. از محبوبیت بسیاری برخوردار بود. میدان صدای آن اندکی از پیانوی مدرن کمتر است اما آکسیون ان تفاوت دارد.

سیترن . . . (cittern)

در سده ی پانزدهم با کلیسا (church) همراه بود، ولی به علت جاذبه های زیاد عود از رده خارج شد. بعدها سیترن را مرتب در میخانه ها و آرایشگاه ها برای سرگرم کردن مشتریان منتظر می نواختند.

پیانو . . . . (piano)

ساز شستی دار زهی که در ۱۷۰۹ توسط بارتولومئو کریستوفری بنام پیانوفورته، از روی کلاوسن ساخته شد. در پیانو، شستی ها با مکانیزم ویژه ای به مضراب های چکشی ساز مربوط می شوند به نحوی که به محض کوبیدن روی شستی، چکش مضراب بر زه ها زخمه می زند.

سازهای بادی

سازهای بادی را به دو نوع تقسیم می کنند، چوبین و برنجین. اصطلاح ساز بادی چوبین به این معنی نیست که تمام سازهای متعلق به این گروه از چوب ساخته شده اند، در واقع بعضی از جنس عاج، بعضی فلزی و یا کائوچویی هستند.

سازهای بادی چوبین

خانواده فلوت افقی (یا فلوت آلمانی) از لحاظ ارتفاع صدا یا pitch بالاترین ارتفاع صوتی را در میان سازهای بادی چوبین ایجاد می کنند.

فلوت و پیکولو تنها سازهای بادی ارکستری هستند که به حالت یک بری یا از پهلو نگهداشته می شوند.

ُر آنگله (هورن انگلیسی) (Cov anglais)

” از دسته ی سازهای دو زبانه، با جنس صدایی شبیه به صدای ابوآ، ولی از آن بم تر، کمی بزرگتر از ابوآ است. (حدود ۷۵ سانتی متر) ودهانه ی انتهایی آن کوزه ای شکل است. میدان صدای ان نسبت به ابوآ یک پنجم بم تر است. بنابراین،کر آنگله از دسته ی سازهای انتقالی است

ترومبون . . . . . . (Trombone)

سازی برنجین با لوله ای استوانه ای که با دهان نواخته می شود و دارای قسمت دهانی فنجانی شکل است، از این لحاظ شبیه ترومپت است ولی به جای دریچه ها، ساختاری لغزنده دارد که پیستون وار حرکت می کنند و درازای لوله کم و زیاد می شود

سازهای بادی

سازهای بادی را به دو نوع تقسیم می کنند، چوبین و برنجین. اصطلاح ساز بادی چوبین به این معنی نیست که تمام سازهای متعلق به این گروه از چوب ساخته شده اند، در واقع بعضی از جنس عاج، بعضی فلزی و یا کائوچویی هستند.

سازهای بادی چوبین

خانواده فلوت افقی (یا فلوت آلمانی) از لحاظ ارتفاع صدا یا pitch بالاترین ارتفاع صوتی را در میان سازهای بادی چوبین ایجاد می کنند.

فلوت و پیکولو تنها سازهای بادی ارکستری هستند که به حالت یک بری یا از پهلو نگهداشته می شوند.

ُر آنگله (هورن انگلیسی) (Cov anglais)

” از دسته ی سازهای دو زبانه، با جنس صدایی شبیه به صدای ابوآ، ولی از آن بم تر، کمی بزرگتر از ابوآ است. (حدود ۷۵ سانتی متر) ودهانه ی انتهایی آن کوزه ای شکل است. میدان صدای ان نسبت به ابوآ یک پنجم بم تر است. بنابراین،کر آنگله از دسته ی سازهای انتقالی است

ترومبون . . . . . . (Trombone)

سازی برنجین با لوله ای استوانه ای که با دهان نواخته می شود و دارای قسمت دهانی فنجانی شکل است، از این لحاظ شبیه ترومپت است ولی به جای دریچه ها، ساختاری لغزنده دارد که پیستون وار حرکت می کنند و درازای لوله کم و زیاد می شود

سازهای کوبه ای یا ضربی

سازهای کوبه ای یا سازهای ضربی جزو سازهای باستانی هستند شاید هم جزو قدیمی ترن سازهای باستانی باشند. برخی از آنها هنوز شکل نخستین خود را در ارکسترهای جدید حفظ کرده اند.

نقاره (تیمپانی) :

تنها طبلی است که می تواند نُت هایی با زیر و بم یا کوک (pitch) معین تولید کند. شامل یک حلقه چوبی است که روی آن پوست کشیده اند و به کمک یک دایره آهنی بر روی یک بدنه فلزی پاتیل مانند قرار داده اند

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ