فارابی

فارابیReviewed by Admin on Oct 10Rating:
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

چکیده:
موسیقى تراوش احساسات و اندیشه‌هاى آدمى و مبین حالات درونى وى مى‌باشد. شنیدن یک آهنگ آرامبخش و جذاب مى‌تواند پایان‌پذیر خستگى‌ روزانه شما باشد.
موسیقی تحریک قوه خیال آدمی است . بدین سبب، هر شخصی به نوعی خاص از موسیقی که با روحیات و تخیلات و آرزوها و خواسته هایش همسو و هماهنگ باشد، گرایش پیدا می کند.
در این نوشتار برآنیم تا موسیقی را از دیدگاه تنی چند از اندیشمندان اسلامی به ویژه ابونصر فارابی بررسی کنیم.
در این پژوهش پس از مقدمه و بیان مسئله، هدف و ضرورت پژوهش و طرح پرسش های پژوهش، به تعریف موسیقی پرداخته می شود و پس از آن دیدگاههای معلم ثانی، ابونصر فارابی در این زمینه بررسی می شود و سپس با دیدگاه اندیشمندان دیگری چون ابن سینا، خیام، خواجه نصیر الدین طوسی، علامه محمد تقی جعفری، دکتر الهی قمشه ای، امام خمینی و… مقایسه می شود. امید است تلاشهای انجام شده در این زمینه مفید واقع گردد.

این مقاله دانشجویی مشتمل بر تعداد ۲۲صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب
چکیده ۲
مقدمه ۳
بیان مسئله ۴
اهمیت و ضرورت موضوع ۵
تعریف موسیقی ۵
تعریف اصطلاحی موسیقی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی ۶
موسیقی از دیدگاه ابونصر فارابی ۷
موسیقی در عصر فارابی ۸
موسیقی از دیدگاه اندیشمندان بعد از فارابی ۱۴
عمرخیام ۱۷
خواجه نصیر الدین طوسی ۱۷
علامه محمد تقی جعفری ۱۸
دکتر الهی قمشه ای ۱۸
امام خمینی (ره) ۱۹
نتیجه گیری ۱۹
منابع ۲۲

.

خلاصه ای کوتاه از مقاله ی فارابی را در زیر می توانید ببینید.

[highlight bgcolor=”#eded00″]مقدمه:[/highlight]
موسیقی هنری است عرفانی و روحانی که همواره در قرون مختلف همدم و همراه اهل دل بوده و عرفا و اندیشمندان با موسیقی جلای روح داده و اصوات آن را در زمان خلوت و تنهایی به دنیای مکاشفات خود راه داده اند.
این هنر را قداستی است خاص و این قداست تا به حدیست که نوازندگان قبل از تمرکز روح و حضور قلب و پاکیزگی هیچگاه به آلات موسیقی دست نمیبرند و همواره حرمت و احترامی خاص برای این هنر قائلاند.
آنچه که از کتب تاریخی برمی آید، قدمت هنر موسیقی به اوایل خلقت انسان برمی گردد چرا که در نقوشی که بر دیواره غارها دیده میشود پرندگانی در حال نغمه سرایی به چشم می خورد.

[highlight bgcolor=”#eded00″]بیان مسئله:[/highlight]
بیش از دوهزار سال است که غرب وشرق به قدرت موسیقی در برانگیختن احساسات اذعان کرده‌اند. اما تشریح این امر که موسیقی چگونه چنین تاثیری بر ما می گذاردبسیار دشوار است.
از طرفی دیگر موسیقی یکی از مسایل مورد ابتلای مردم، به ویژه نسل جوان است که در این محدوده زمانی خاص، به مسأله ای عام البلوی در جامعه تبدیل شده است و ضرورت بحث و کاوش دقیق و گسترده را می نمایاند. متاسفانه شیوع غنا و موسیقی در میان توده مردم، مانع تفکر دقیق و بررسی علمی و منطقی در زمینه این مهم شده و تفکر نادرست عده ای که رواج مسأله ای را دلیل بر خالی بودنش از عیب می دانند، به این مسأله دامن زده است.

[highlight bgcolor=”#eded00″]تعریف اصطلاحی موسیقی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی:
افلاطون‌، موسیقی را چنین تعریف کرده است‌:[/highlight]
«موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان‌، و بال به تفکر، و جهش به تصور، و ربایش به غم و شادی‌، و حیات به همه چیز می‌بخشد. جوهر نظمی است که خود برقرار می‌کند و تعالی آن به سوی هر چیزی است که نیک و درست و زیباست‌. و با اینکه نامرئی است‌، شکلی است خیره‌کننده‌، هوس‌انگیز و جاویدان‌.» وی عقیده دارد که «روح انسانی از راه موسیقی تناسب و هماهنگی را یاد می‌گیرد. و حتی استعداد پذیرایی عدالت را نیز پیدا می‌کند…» ( جامعه‌، احساس‌، موسیقی‌، ص ۳۰).

[highlight bgcolor=”#eded00″]موسیقی از دیدگاه ابونصر فارابی:[/highlight]
ابونصر محمدبن محمد طرخان اهل فاراب خراسان در ۲۶۰ هجری تولد یافت و پس از تحصیلات مقدماتی ببغداد رفت و در آنجا اقامت گزید. پس از فراگرفتن زبان عربی نزد ابی بشر ستی بن یونس علوم حکمت و منطق آموخت. آنگاه بشهر حران رفت و نزد حکیم و پزشک یوحنابن حیلان بتحصیل و تحقیق ادامه داد.

[highlight bgcolor=”#eded00″]موسیقی در عصر فارابی [/highlight]
فارابی در اواخر سلطنت خلفای عباسی و در دورهء ضعف آنان ظهور کرد. این دوره وارث تمدن های درخشانی بوده است که تحولات تاریخی آنها را در سراشیب نزول سوق داده و موسیقی آن تمدن ها را نیز مانند سایر مظاهرش رو بضعف کشانده بوده است. تورات از هزاران خواننده و نوازنده یاد می کند که عبری ها در مراسم جشن های مذهبی همراه با آلات گوناگون از چنگ و مزمار گرفته تا سایر انواع سازها بزمی، بادی و کوبی برای تجلیل از یهوه در معابد به کار می برده اند.

[highlight bgcolor=”#eded00″]عمرخیام[/highlight]
شهرت حکیم عمر خیام نیشابوری، اغلب به سبب رباعیاتی است که بیش‏تر آنها را به او منسوب کرده‏اند، همچنین باید یادآور شد که مقام علمی وی تا حد زیادی تحت‌الشعاع جنبه‏ی شاعری او قرار گرفته است؛ تا آن‌جا که از نظر منش و اعتقادات نیز وی را غیر از آن‌که بوده است معرفی نموده‏اند.

[highlight bgcolor=”#eded00″]خواجه نصیر الدین طوسی:[/highlight]
خواجه نصیرالدین طوسی در اکثر علوم متداول آن عصر از جمله فقه، حکمت، کلام، منطق، اخلاق، طب، نجوم، ریاضیات، ادبیات و فن شعر و موسیقی آثار و تألیفاتی دارد و تاکنون تحقیقات بسیار ارزنده ای در شناخت آثار و دانش این ابرمرد دنیای علم و تفکر و تعقل و تحقیق ایران به عمل آمده است از آن جمله چند اثری که در این مقاله به عنوان مأخذ و پانویس از آنان استفاده گردیده است.

[highlight bgcolor=”#eded00″]دکتر الهی قمشه ای:[/highlight]
خرد جمعی (collective intelligence) در طول تاریخ تا به امروز پیوسته ستایشگر موسیقی به عنوان یکی از بلندترین قله های زیبایی و معنویت بوده است و بزرگان جهان به اتفاق گفته اند آنچه در خرد جمعی انسانها مطلوب و محبوب است نشانی از محبوبیت و مطلوبیت آن در پیشگاه خدا است.

[highlight bgcolor=”#eded00″]امام خمینی (ره)[/highlight]
امام خمینی (ره) در مورد موسیقی می فرمایند : اگر بخواهید مملکتتان یک مملکت صحیح باشد موسیقی را حذف کنید نترسید که از اینکه به شما بگویند کهنه پرست شده اید.باشد ما کهنه پرستیم همه این کلمات نقشه است برای اینکه شما را از کار جدی عقب بیندازند .این که می گویند اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند بگذارید از جای دیگر بگیرند.

[highlight bgcolor=”#eded00″]نتیجه گیری[/highlight]
موسیقى در عصر اسلامى ابتدا با غلبه عشق و شهوترانى به ابتذال گرایش یافت وبیشتر در تفنن و ارضاى هوسهاى اشراف و عوام به کار آمد.این وضع چنان بود که‏مسلمین گویى کمتر نظرى به موسیقى روحانى و دینى نخستین اسلام داشتند.اکثریت‏ متفکران اهل ایمان نیز از موسیقى متعارف اشراف دورى مى‏گزیدند، اما به تدریج‏ با نهضت ترجمه و عروج الحان و نغمات دینى و مواجه متفکران اسلامى با حکمت نظرى‏موسیقى در اندیشه فیثاغورثیان اسکندریه و مدارس یونانى به تعالى موسیقى و تامل درمبادى روحانى و آسمانى موسیقى پرداختند.

[highlight bgcolor=”#eded00″]منابع:[/highlight]
۱. ابونصر فارابی، «رساله در دانش الهیات» در رسائل فلسفی فارابی، ترجمه سعید رحیمیان، (انتشارات علمی و فرهنگی، تهران ۱۳۸۷).
۲. شریعت موسوی، مصطفی، نظری به موسیقی از طریق کتاب و سنت، به نقل از نفائس الفنون، محمدبن محمودآملی، ج۳
۳. خالقی، روح‌الله. نظری به موسیقی. چاپ چاپ هفتم. انتشارت محور
۴. مبانی موسیقیایی فارابی، سید عبدالله انوار
۵. کتاب موسیقى از دیدگاه فلسفى و روانى، استاد علامه محمد تقى جعفرى
۶. مجله دیمانش ایلوستر ،چاپ پاریس ،شماره ۶۳۰.
۷. مجله رودکی٬ شماره ۳۹ و ۴۰ـ سال چهارم٬ دی و بهمن ۱۳۵۳ـ صفحات ۲ تا ۵
۸. فارابی و موسیقی، ماجد فخری، ترجمه محسن حدادی
۹. سپنتا، ساسان، «تاملی در آرای موسیقی خیام»، فصلنامه فرهنگ، بهار-زمستان ۱۳۷۸، ش ۲۹-۳۰،
۱۰. موسیقی در نگاه خیام؛ بازشناسی رساله موسیقی حکیم نیشابور»، ابرشهر: دانشنامه نیشابور، اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱.

.


برای سفارش پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید : سفارش پروپوزال
برای خرید پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال
برای سفارش پایان نامه به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش پایان نامه
برای دانلود پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه کنید: پروپوزال آماده
برای دانلود تجربیات معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات معلمان
برای دانلود تجربیات معلمان ابتدایی به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیان معلمان ابتدایی
برای دانلود تجربیات آموزشی معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات آموزشی معلمان
برای دانلود تجربیات یک معلم به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات یک معلم
برای خرید پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال آماده
برای خرید تحقیق به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق
برای انجام تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: انجام تحقیق دانشجویی
برای خرید تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق دانشجویی
برای سفارش تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش تحقیق دانشجویی
برای دانلود گزارش اقدام پژوهی به این صفحه مراجعه نمایید: گزارش اقدام پژوهی

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ