عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز

0
عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروزReviewed by پرشین مقاله on Aug 1Rating: ۵.۰عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز مشتمل به۴۱صفحه می باشد. برای خرید مقاله عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

مباحثی که تاکنون در محور «عرفان، برهان و قرآن» مورد بررسی قرار گرفت،  مباحث پایه ای و نظری، برای سلسله مباحث عملی و عینی تر بوده است که از این جلسه شروع می­شود. به عقیده من رابطه این بحث با «برهان، عرفان و قرآن» مشخص است. پرسش اساسی را به این صورت می­شود مطرح کرد که با رابطه عرفان با معنویت در جهان امروز چیست؟

مطلب عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز مشتمل۴۱صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

«فهرست مطالب»

مقدمه. ۳

امکان تکامل علوم انسانی، همانند علوم و فنون تجربی.. ۴

رابطه عرفان و دین با تقابل دین و سیاست در غرب… ۷

بنیادی نبودن دعوای علم و دین در اسلام. ۹

تصویری از سابقه عرفان در غرب و مقایسه آن با اسلام. ۱۰

جهاد، عقلانی‌ترین ریاضت… ۱۱

اسلام، معنویت متکی بر اصول و مبانی عقلانی.. ۱۲

پرسش و پاسخ.. ۱۳

ناکارآمدی عرفان در پاسخ به نیازهای معنوی روز. ۱۳

اسلام، بهترین گزینه برای پاسخ به مسائل معنوی جامعه. ۱۴

چند وجه تمایز اسلام با مسیحیت… ۱۶

نگاهی گذرا بر برتری اسلام بر عرفان. ۱۹

انگیزه‌های روآوردن به عرفان. ۲۱

۱ـ سرگرمی رازجویانه. ۲۱

۲ـ انگیزه سیاسی.. ۲۲

۳ـ عوام فریبی.. ۲۳

۴ـ مصلحت نظام. ۲۳

گرایش مطلوب در بین گرایشهای عرفانی.. ۲۵

واقعی بودن تفکیک بین دین و عرفان. ۲۷

ملامتی‌گری، روح واحد در گرایشهای مختلف عرفانی.. ۲۸

انتساب نابجای عارف نسبت به فقیه. ۳۱

عرفان زیرمجموعه دین است نه منبع و مفسر دین.. ۳۲

عرفان، از ادعا تا عمل.. ۳۴

ضعیف السند بودن روایات عرفانی.. ۳۵

اصل بودن اسلام در اصطلاح «عرفان اسلامی» ۳۷

خلاصه ای کوتاه از مقاله عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه

آقای ایزدپناه:  مباحثی که تاکنون در محور «عرفان، برهان و قرآن» مورد بررسی قرار گرفت،  مباحث پایه ای و نظری، برای سلسله مباحث عملی و عینی تر بوده است که از این جلسه شروع می­شود. به عقیده من رابطه این بحث با «برهان، عرفان و قرآن» مشخص است. پرسش اساسی را به این صورت می­شود مطرح کرد که با رابطه عرفان با معنویت در جهان امروز چیست؟

امکان تکامل علوم انسانی، همانند علوم و فنون تجربی

آقای یثربی: در ابتدا عرض کنم غرض از برپایی این محافل این است که ما فکر نکنیم که همین که هستیم باید باشیم، بلکه انشاء الله باید به این سمت حرکت کنیم که چه بسا بتوانیم چیزی بشویم که هنوز هیچ کس به خیالش نمی رسد. چنانکه ما به عنوان بشر این تحول غیر قابل تصور را در علوم و فنون تجربه کردیم.

رابطه عرفان و دین با تقابل دین و سیاست در غرب

اما بحثی که من دارم این است که ما یک فضای بسیار روشنی داریم که در این فضا این کالا هم موجود است، این کالا را از آنجا بجوییم اما عده ای می خواهند بصورت مستقل این کالا را به ما عرضه کنند و گاهی هم در مقابل آنچه که داریم قرار دهند، همانطور که کم کم این سئوال دارد جا می‌افتد که دین یا عرفان،کدام؟ این اتفاق تصادفی نیست، در غرب این اتفاق افتاده است.

بنیادی نبودن دعوای علم و دین در اسلام

دعوای علم و دین ما مصنوعی است، چیزی است که ما درست کردیم، دین هیچ جا با علم دعوا نکرده است، دین ما با هزار زبان از ما التماس می‌کند که تعقل کنیم و علم هم غیر از تعقل چیزی نیست، مگر ریاضیات و فیزیک غیر از تعقل هستند. دین ما تنها دین عقلانی جهان است. آنجا دین عقلانی نبود. ولذا شکست خورد، ولی با فکر مردم نمی‌شود بازی کرد، دانشمندان آنر وز نگفتند  هیچ کس حق ندارد کلیسا برود، گفتند هر کس دلش خواست می تواند شب تا صبح مناجات کند.

تصویری از سابقه عرفان در غرب و مقایسه آن با اسلام

آنجا برای مسائل عرفانی دو راه پیش گرفتند. یکی راه «دین طبیعی» بود که سعی کردند دین عقلانی را ارائه دهند و موفق نشدند که افراطش در اگوست کنت بود. لذا راه دوم را پیش گرفتند و گفتند: «دین همین احساس است. ولذا از دین نمی توان معرفت و سیاست و علم را انتظار داشت. دین چیزی جز احساس نیست.

جهاد، عقلانی‌ترین ریاضت

می‌گفت ریاضت همان جهاد است. بهترین ریاضت برای بچه‌های ما جبهه‌ها بود که مطابق با ریاضت اسلامی هم بود. چون بارها به زبان آن بزرگوار جاری شده بود که رهبانیت دین من جهاد است. آیا بعد از جبهه‌ها جهاد تمام شده است؟ خیر، جبهه ساده ترین شکل جهاد بود. جهاد با بی‌عدالتی همیشگی است.

اسلام، معنویت متکی بر اصول و مبانی عقلانی

به نظر من اساس کار ما باید تکیه بر عقلانیت و معنویت متکی بر اصول و مبانی عقلانی یعنی اسلام باشد. باید این را محور قرار دهیم. از من پرسیدند چرا گرایش به معنویت زیاد شده است؟ در جواب باید گفت بشر همیشه دنبال معنویت بوده است.

نگاهی گذرا بر برتری اسلام بر عرفان

در ادامه بحث بنده فهرست وار برتری دین اسلام بر عرفان را خدمت شما عرض می‌کنم! خود عرفا می‌گویند کشفی که با کشف نبوی سازگار نباشد، کشف درستی نیست. چه ملاکی بالاتر از کشف خود حضرت، بعضی‌ها به دنبال خواب دیدن این و آن می‌روند، خواب اگر هم درست باشد تازه یک هفتادم نبوت هم نمی‌شود. ولذا دیگر لازم نیست به سراغ مکتب دیگری برویم.

انگیزه‌های روآوردن به عرفان

اما یک اشاره کوچکی هم بکنم که در جامعه ما چه کسانی طرفدار چنین مکتب‌های زندگی سوز و مبهم هستند؟ البته یک عده صادقانه به این باور دارند. این فقط در حد باور است. چاره‌ای هم نیست. جز اینکه خودشان توجه پیدا کنند. من هم می‌گویم حق است. من هم  می‌گویم اگر واقعا مرد هستید به راه بیفتید.

گرایش مطلوب در بین گرایشهای عرفانی

آقای ایزدپناه: قبل از طرح سئوالات، لازم به ذکر می دانم که؛ بنده با جناب استاد دوازده سال پیش در ارتباط بودم، و ایشان استاد راهنمای بنده در تز فوق لیسانس بودند و بنده رساله خودم که در حقیقت رابطه شهودعرفانی با عقل مشایی بود را زیر نظر ایشان تدوین کردم.

واقعی بودن تفکیک بین دین و عرفان

سئوال: بنابر مبنای حضرتعالی گویا در نظریه شما بین دین و عرفان تفکیک صورت گرفته است. کسانی که طرفدار عرفان هستند مانند محی الدین یا مانند مرحوم سید حیدر آملی یا مرحوم ملاصدرا اینها میان دین و عرفان اصلا تفکیک نمی‌کنند. ولی حضرتعالی در نظریه‌تان میان دین و عرفان تفکیک می‌کنید.

عرفان، از ادعا تا عمل

سئوال: این عرفانی که عزیز ما سئوال کرده، عرفان قرآن است و اینها بعد از عمل به شریعت مطرح می‌شود و خود امام و بزرگان ما هم همینطور بودند که با خلوص و نیتهای پاکی که داشتند و بر اثر ممارست به کارهای نیک به آن رسیدند که همان مقامی است که خدا وعده کرده است.

اصل بودن اسلام در اصطلاح «عرفان اسلامی»

سئوال: بین عرفان اسلامی و عرفان محض خلط فرمودید، بعضی از مسائل عرفانی را خود عرفای اسلامی قبول ندارند اگر شما با عرفان محض مخالفید، حرفی نیست. اما شما نقدتان را بر عرفان اسلامی که مورد تأیید کسانی مثل علامه طباطبایی و حضرت امام هم هست، بفرمایید.

 

 

 

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ