عدالت در اسلام

عدالت در اسلامReviewed by Admin on Aug 4Rating:
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

اسلام، به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی، برقراری عدل و برابری میان مردم جامعه را امری لازم و تشکیل دستگاه قضاوت با هدف برپایی عدالت را پیش نیاز آن می داند.
در این نوشتار  ابتدا مفهوم و معانی عدالت توضیح داده شده و ارزش عدالت در اسلام  بیان می شود و در ادامه به تبیین اصل قضاوت در قوانین شرع مقدس اسلام پرداخته می‌شود، به گونه‌ای که در نظام اسلام وقتی فقیه عادل جامع‌الشرایط بر مسند قضاوت نشسته و او بکلی وفق احکام شرع حکم داده باشد حکم او مثل حکم پیامبر خداست و حال آنکه مسلمان حق اعتراض به حکم پیامبر را ندارد (نساء / ۶۵ نور / ۴۷ تا ۵۱)‌ و این همان افق حقیقی است که باید بدان برسیم.

این مقاله دانشجویی مشتمل بر ۳۰ صفحه است ، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و خلاصه ای از هر بخش آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید

فهرست مطالب

چکیده    ۲
مقدمه    ۳
معنای عدالت    ۴
ارزش عدالت در دین اسلام    ۵
عدالت اقتصادی    ۶
عدالت اخلاقی    ۷
عدالت اجتماعی‌‌ـ‌‌‌‌ سیاسی‌    ۷
قضا و اهمیت آن در اسلام    ۱۰
احترام قضاوت    ۱۱
وجوب قضاوت    ۱۲
استحباب قضاوت    ۱۳
اهمیت قضا و قضاوت در عرصه اجتماعی    ۱۳
قضاوت از منظر اسلام‌    ۱۴
موقعیت حساس قاضی در اسلام    ۲۰
سیمای قاضی از دیدگاه حضرت علی(ع)    ۲۱
وظایف قاضی در هنگام قضاوت از کلام امام    ۲۱
قضاوتهای پیامبر    ۲۴
نتیجه    ۲۹
فهرست منابع:    ۳۰





.

 مقدمه
گفته می‌شود که یکی از بنیادی¬ترین مفاهیم در علوم انسانی و به‌خصوص در علم سیاست مفهوم عدالت است. این سخن گزاف نیست زیرا که اهمیت عدالت و نقش تعیین کننده آن در اجتماع غیر‌قابل انکار می‌باشد. می‌توان غرض را با این عبارت بیان کرد که مبحث عدالت در مرکز منظومه فکری اندیشمندان سیاسی واقع شده است.

معنای عدالت
عدالت در اصل لغت به معنای برابری میان دو چیز و یا به موقع انجام دادن کارها به نحوی که حیف و میلی در آنها نباشد است.

ارزش عدالت در دین اسلام
«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»
در بحث جایگاه عدالت یکی از بحث‌های مهم این است که ایا عدالت در اسلام و به‌خصوص در مذهب شیعه، به‌عنوان یک هدف معرفی شده است و یا این‌که وسیله‌ای برای رسیدن به هدفی دیگر؟

عدالت اقتصادی
«خداوند هیچ‌گونه مالی را رها نکرده بلکه آن را قسمت کرده و حق هر صاحب حقی را به او داده است. اگر عدالت در میان مردم برقرار شود، خواص و عوام، فقرا و مساکین و همه قشرهای مردم، بی‌نیاز خواهند شد.»

عدالت اجتماعی‌‌ـ‌‌‌‌ سیاسی‌
تآثیر عدالت بر اجتماع و بقای آن غیرقابل انکار است و هیچ اجتماعی نمی‌تواند بدون عدالت بقای خود را شاهد باشد. جامعه‌ای که شاهد عدالت در بین افراد اجتماع نباشد با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و هیچ‌گونه حکومتی قادر به حل مشکلات چنین جامعه‌ای نخواهد بود. حضرت‌امیر(ع) می‌فرمایند: «العدل اقوی اساس» به این معنا که عدالت محکم‌تر بنائی است برای پایداری عمر دولت. و باز همان حضرت برای مضرات ظلم، که ضد عدل می‌باشد، می‌فرمایند: «الظلم یدَمِر الدِیار»، ظلم سرزمین‌ها را ویران می‌کند.

اهمیت قضا و قضاوت در عرصه اجتماعی
امام در راستای اهمیت قضا و قضاوت در عرصه اجتماعی انتصاب افراد لایق را به منظور بسط عدالت اسلامی لازم دانسته و خطر عظیمی که قضاوت دارد را گوشزد نموده و سپردن این منصب را به اهلش مورد تاکید قرار می دهند

قضاوت از منظر اسلام‌
مرقومه حضرت امام خمینی‌(ره)‌ در مقدمه کتاب القضاء از جلد چهارم کتاب شریف تحریرالوسیله ایشان، حاوی  اهم سخن دین مبارک اسلام در امر خطیر قضاوت است:
منصب قضاوت از مناصب جلیله‌ای است که از طرف خدای متعال برای پیغمبر (ص)‌ و از طرف او برای ائمه معصومین (ع)‌ و از طرف آنان برای فقیه جامع‌الشرایطی که می‌آید ثابت است و مخفی نماند که قضاوتشان بزرگی دارد و تحقیقاً وارد شده است که قاضی به درستی در پرتگاه جهنم قرار گرفته است و از امیرالمومنین (ع)‌ است که فرمود: «ای شریح! تو در جایگاهی نشسته‌ای که فقط پیغمبر یا وصی پیغمبر یا شقی در آنجا می‌نشیند.»

سیمای قاضی از دیدگاه حضرت علی(ع)
امیرالمؤمنین علی (ع) درباره تشخیص افرادی که برای قضاوت صلاحیت دارند، به مالک اشتر چنین می فرماید: از میام مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن؛ کسانی که مراجعه فراوان، آن ها را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر، او را خشمناک نسازد؛ در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی، برای او دشوار نباشد؛

قضاوتهای پیامبر

رسول خدا (ص) در اجرای حق، همگان را یکسان می‌دید و به مساوات عمل می‌کرد. امیرالمؤمنین (ع) در توصیف آن حضرت روایت کرده است:
«صاروا عنده فی الحق سواءً»
همه نزد او در حق مساوی بودند.

فهرست منابع:

    مرتضی مطهری، بیست گفتار، (تهران، صدرا)،
    مرتضی مطهری، عدل الهی،
    محمد حسینی بهشتی، بررسی تحلیلی از جهاد، عدالت، لیبرالیسم، امامت،
    مرتضی مطهری، اسلام و مقتضیات زمان و مکان، ج۱، (تهران، صدرا)،
    نهج البلاغه.

 

.

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ