شیوه های تبلیغی پیامبر اسلام (ص)

0
شیوه های تبلیغی پیامبر اسلام (ص)Reviewed by Admin on Jul 16Rating:
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

مهم‏ترین شیوه در این محور، تعیین زمان دقیق فعالیت‏هاى تبلیغى بر اساس محاسبه شرایط و امکانات موجود است. پیامبر(ص) با الهام از آیات الهى، تبلیغ بى وقفه دین را باترتیب زمانى منطقى آغاز نمود و استمرار بخشید. در مورد مراحل اصلى دعوت پیامبر، میان سیره‏نویسان اندکى اختلاف نظر وجود دارد؛ گروهى مثل طبرى و ابن هشام همان دومرحله مشهور دعوت نهانى و آشکار مکه را مطرح مى‏کنند و گروهى نظیر یعقوبى به سه‏مرحله معتقدند؛ یعنى مرحله انذار خویشاوندان را پیش از دعوت علنى، مرحله‏اى جدا دانسته‏اند، که با توجه به نزول دو آیه جداگانه در باب دعوت عشیره و دعوت همگانى و اقدام مجزاى رسول‏خدا(ص) براى هر یک، نظریه دوم صحیح‏تر به نظر مى‏رسد.

مقالات مرتبط
1 از 49

این تحقیق دانشجویی مشتمل بر ۴۱ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

بخش اول : مرحله‏ بندى تبلیغ وبهره‏بردارى از فرصت‏ها و موقعیت‏ها……..۳

فصل اول: زمان‏بندى مراحل مختلف دعوت……..۴

۱٫دعوت مخفى و انفرادى. …….۴

  1. مرحله انذار عشیره با نزول آیه أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الأَقْرَبِینَ. …..۵
  2. مرحله دعوت آشکار و همگانى……….۵

فصل دوم: شروع دعوت از خانواده و نزدیکان…….۶

فصل سوم: گسترش دعوت بر اساس شرایط…….۷

فصل چهارم: بر پا نمودن پایگاه‏هاى تبلیغى……۹

فصل پنجم: هجرت……..۱۰

فصل ششم: اخذ بیعت از یاران….۱۱

بخش دوم : مدارا و نرمش در برخورد و معاشرت……..۱۳

فصل اول:پاسخ آرام به شبهه‏ها و تهمت‏ها……۱۴

فصل دوم: مرونت و آسان‏گیرى در مسایل شخصى…..۱۵

فصل سوم:ارتباط صمیمى با همگان…….۱۷

فصل چهارم: تحمل ایذاى مشرکان و حتى مسلمانان……۱۹

بخش سوم: ابراز محبت و جلب اعتماد……۲۱

فصل اول: اعطاى بخشش و هدیه به افراد و قبایل…….۲۲

فصل دوم: خوش‏بینى به مؤمنان…..۲۲

فصل سوم: عفو و گذشت زاید الوصف…..۲۳

فصل چهارم: مشورت با مؤمنان…….۲۵

فصل پنجم: ترویج فرهنگ اخوت……۲۷

فصل ششم: مواسات و کمک به هر نحو ممکن…….۲۸

بخش چهارم: هماهنگى با مخاطبان در معیشت……۲۹

فصل اول: ساده زیستى…….۳۰

فصل دوم: پرهیز از تکلّف و تشریفات……۳۰

بخش پنجم: ادب و احترام وافر دربرابر مردم…..۳۲

فصل اول: احترام به کودکان…..۳۳

فصل اول: احترام به همه اقشار و طبقات…..۳۴

پی نوشت ها…..۳۵

منابع وماخذ……۴۱

.

خلاصه ای کوتاه از مقاله  شیوه های تبلیغ پیامبر اسلام (ص)  را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه

مهم‏ترین شیوه در این محور، تعیین زمان دقیق فعالیت‏هاى تبلیغى بر اساس محاسبه شرایط و امکانات موجود است. پیامبر(ص) با الهام از آیات الهى، تبلیغ بى وقفه دین را باترتیب زمانى منطقى آغاز نمود و استمرار بخشید. در مورد مراحل اصلى دعوت پیامبر، میان سیره‏نویسان اندکى اختلاف نظر وجود دارد؛ گروهى مثل طبرى و ابن هشام همان دومرحله مشهور دعوت نهانى و آشکار مکه را مطرح مى‏کنند و گروهى نظیر یعقوبى به سه‏مرحله معتقدند؛ یعنى مرحله انذار خویشاوندان را پیش از دعوت علنى، مرحله‏اى جدا دانسته‏اند، که با توجه به نزول دو آیه جداگانه در باب دعوت عشیره و دعوت همگانى و اقدام مجزاى رسول‏خدا(ص) براى هر یک، نظریه دوم صحیح‏تر به نظر

شروع دعوت از خانواده و نزدیکان

در میان همه مردم، بستگان هر مبلّغ پیش از دیگران با پیام دعوت آشنا مى‏شوند. قرابت قومى نیز باعث نزدیکى افکار مى‏شود. پس امکان اقناع آنان بیش از دیگران وجود دارد. به‏علاوه آن که، قرآن مسؤولیت هدایت، ارشاد و کمک به خانواده را لازم‏تر از هدایت و یارى دیگران مى‏شمرد؛ <قُواْ أنْفُسَکُمْ وَ أهْلِیکُمْ نارَاً.»از این روست که نخستین مؤمن به رسالت پیامبر(ص) همسر او خدیجه است

 گسترش دعوت بر اساس شرایط

این جنبه از بطن دو شیوه گذشته استنباط و استخراج مى‏شود، بدین ترتیب که انتقال از یک‏مرحله و ورود به مرحله دیگر، همواره در تبلیغ حکیمانه نبوى بر پایه دلایلى بوده است که مى‏توان ازجمله، به تغییر شرایط، شدت و ضعف دشمنى و عناد مشرکان و یا وضعیت خانوادگى و پشتوانه حقوقى رسول‏خدا اشاره کرد. مبلّغ حکیم وظیفه دارد ضمن حفظ روحیه پشتکار و تلاش بى‏وقفه و پى‏گیرى اهداف مقطعى نگاه اصلى را متوجه هدف نهایى گرداند و این مهم مستلزم اتخاذ شیوه‏هاى انعطاف‏پذیر و قابل تغییر در مسیر دعوت است.

بر پا نمودن پایگاه‏هاى تبلیغى

برپایى محل یا مراکزى براى تبلیغ، موجب تمرکز بخشیدن به کار دعوت مى‏شود و از فعالیت‏هاى پراکنده و بى نتیجه جلوگیرى مى‏کند. در دعوت رسول‏خدا(ص)، پایگاه‏هاى پرجاذبه‏اى براى سازماندهى و هدایت مردم در نظر گرفته شده است. در ابتداى دعوت پنهانى، مشهور است که خانه <ارقم بن ابى الارقم» نخستین پایگاه دعوت پیامبر اسلام بوده و مسلمانان نخستین، آیین اسلام و آموزش‏هاى قرآنى را در آن‏جا فرا گرفته‏اند؛پس از آن که ارقم اسلام آورد و به قول خودش، هفتمین نفرى بود که ایمان آورده بود، خانه خود را در اختیار حضرت رسول و یارانش قرار داد و عده زیادى در این خانه اسلام آوردند

هجرت

از جمله اقدامات حضرت رسول(ص) که مصداق بارز ابتکار عمل و انعطاف‏پذیرى در اتخاذ شیوه و استفاده از فرصت‏هاست، موضوع هجرت مى‏باشد. پیامبر، با ابتکار هجرت، به همه مبلّغان آموزش داد که چگونه از شرایط فشار و اختناق، راهى به چشم‏اندازهاى دعوت آزادانه بگشایند، نه آن که با ماندن در محیط فشار، راضى به رکود دعوت شوند.زمانى که همه عرصه‏ها بر پیغمبر تنگ شد و خود را بدون پشتوانه احساس کرد

اخذ بیعت از یاران

چنان که قبلاً یادآور شدیم، پیامبر اسلام در موسم حج به نزد قبایل مختلف مى‏رفت و از آنها مى‏خواست به دعوت حق گرویده، از پرستش بت‏ها دست بردارند. در سال یازدهم بعثت، در همان موسم، شش یا هفت نفر از مدینه از قبیل خزرج در عقبه اولى واقع در منا با پیامبر ملاقات کردند و پس از شنیدن دعوت الهى، با توجه به سابقه ذهنى نسبت به ظهور پیامبر جدید که از زبان یهود مدینه شنیده بودند، آن را پذیرفتند.

پاسخ آرام به شبه ه‏ا و تهمت‏ها

تاریخ اسلام بیانگر آن است که زشت‏ترین نوع برخورد از جانب مشرکان و سران قریش با پیامبر بزرگوار اسلام صورت گرفت و شخصیت بى نظیرش آماج تیرهاى تهمت و دشنه‏هاى دشنام کوردلان واقع گردید، اما پاسخ آن حضرت، پیوسته همراه با کرامت نفس و برخاسته از مجد و بزرگ‏منشى ویژه او بود. این خصلتى است که خداوند به سبب آن بر پیامبر منّت گذاشته است: أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ؛ آیا ما به تو شرح صدر عطا نکردیم.

 مرونت و آسان‏گیرى در مسایل شخصى

در بحث شیوه سازش‏ناپذیرى پیامبر در اصول، به این شیوه نیز اشاره شد. پیامبر(ص) در زندگى فردى، معاشرت‏ها و برخوردهاى خود با دیگران، به سادگى از آنچه در اختیار داشت مى‏گذشت و هرگز درباره دیگران سختگیرى نمى‏کرد، به طورى که برخى نویسندگان تسامح و نرمش اخلاقى را یکى از اصول و محورهاى حاکم بر شیوه‏هاى دعوت و زندگى او شمرده‏اند.استاد شهید مرتضى مطهرى مى‏گوید:

ارتباط صمیمى با همگان

رفتار پیامبر با مردم، اعم از مؤمن و کافر از موضع شفقت و مهرورزى و دوستى خالصانه بود. او مشرکان را به مثابه بیمارانى مى‏نگریست که نیازمند پرستارى دلسوز براى معالجه و مداوایند؛ طبیبى که دردشان بشناسد و مرهمى بر آن بنهد، در نظر او مؤمنان نیز همواره محتاج مراقبت حکیمانه به منظور رشد ایمان و سلوکشان مى‏باشند. بدین جهت، پیامبر در صدد ایجاد ارتباط صمیمى و طرح دوستى خالصانه باآنان بود؛ شفقت بر منحرفان در جهت نرم کردن دل و آماده کردن آنان براى پذیرش دعوت و دوستى عمیق بامؤمنان با هدف تخلّق بیش از پیش آنان به فضایل اعتقادى و اخلاقى.تردیدى نیست

ارتباط صمیمى با همگان

رفتار پیامبر با مردم، اعم از مؤمن و کافر از موضع شفقت و مهرورزى و دوستى خالصانه بود. او مشرکان را به مثابه بیمارانى مى‏نگریست که نیازمند پرستارى دلسوز براى معالجه و مداوایند؛ طبیبى که دردشان بشناسد و مرهمى بر آن بنهد، در نظر او مؤمنان نیز همواره محتاج مراقبت حکیمانه به منظور رشد ایمان و سلوکشان مى‏باشند. بدین جهت، پیامبر در صدد ایجاد ارتباط صمیمى و طرح دوستى خالصانه باآنان بود؛ شفقت بر منحرفان در جهت نرم کردن دل و آماده کردن آنان براى پذیرش دعوت و دوستى عمیق بامؤمنان با هدف تخلّق بیش از پیش آنان به فضایل اعتقادى و اخلاقى.تردیدى نیست

اعطاى بخشش و هدیه به افراد و قبایل

در جملاتى که از امیرمؤمنان(ع) در توصیف فضایل رسول‏خدا نقل شده، نخستین وصف، اشاره به جود آن حضرت است:کان إذا وَصَفَ رسولَ الله قال: کان أجودَ الناس کَفّاً؛چون رسول‏خدا را وصف مى‏کرد مى‏گفت: او سخاوتمندترین مردمان بود.

در راه دعوت اسلامى، یکى از راه‏هاى نفوذ در جان مخاطبان و به‏دست آوردن دل آنان، بخشش مالى بوده است،

خوش‏بینى به مؤمنان

بر اساس آیه کریمه یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ‏ (اى ایمان آوردگان از بسیارى از گمان‏ها بپرهیزید که پاره‏اى از گمان‏ها گناه است) مبلّغ هوشیار نمى‏تواند در ارتباط متقابل با مخاطبان، راه بدبینى بپیماید. از سویى، اگر اعتماد آنان را طالب‏است، خود نیز ناگزیر از اعتماد به آنهاست. پیامبر(ص) با عنایت به کرامت وعزتى که براى آدمى به‏ویژه مؤمن قایل بود هرگز با چشم بدبینى و سوءظن به گفتار و کردارشان نمى‏نگریست و حتى‏الامکان حمل بر صحت مى‏نمود؛

عفو و گذشت زاید الوصف

اگر انتقام، حالت انبساط و تشفّى خاطر زودگذرى فراهم مى‏سازد، عفو و گذشت، شادمانى و انبساط روحى طولانى ترى حاصل مى‏کند، به علاوه این که کرامت و بزرگوارى عفوکننده را همواره در ذهن مخاطبان تداعى مى‏کند. رسول‏خدا(ص) در عرصه تبلیغ و در برخورد با اصرار مشرکان بر شرک و کفر، نه تنها عفو و گذشت در پیش مى‏گرفت

مشورت با مؤمنان

رایزنى و مشورت با افراد، از راه‏هاى مؤثر جلب اعتماد و باعث پیشرفت امور به‏نحو مطلوب مى‏گردد. هرچند همه مؤمنان، موظف به اطاعت محض از رسول‏خدا و کنارنهادن دیدگاه‏هاى خود به هنگام اظهار نظر پیامبر بودند، اما شیوه ایشان در ابعاد مختلف زندگى، به‏ویژه در جنگ‏ها، رجوع به کارشناسان و افراد خبره بود. این باعث مى‏شد، مؤمنان خود را شریک دعوت بدانند و براى به هدف رسیدن آن تلاش خالصانه‏ترى به عمل آورند.

ترویج فرهنگ اخوت

جامعه اسلامى به مثابه پیکرى واحد، نیازمند پیوند و همبستگى احزاب و عناصر خود است و هر چه این همبستگى و اخوت ایمانى فزونى یابد، امکان تحقق فضایل بیشترى در میان مردم میسّر مى‏گردد؛ زیرا بسیارى از قوانین اخلاقى اسلام در اجتماع به منصه ظهور مى‏رسد. <جامعه دینى، مجموعه‏اى مرکب از انسان‏هاست که اجزاى آن به سبب ایمان با یکدیگر پیوند خورده و یکپارچگى و وحدتى تام یافته‏اند.»بر اساس رهنمودهاى روشنگر قرآن، از جمله إنَّما المُؤْمِنُونَ إخْوَهٌ،  رسول‏خدا، از راه‏هاى مختلف مى‏کوشید تا فرهنگ برادرى و اخوت اسلامى، در تفکر، گفتار و عمل مسلمانان تجلى یابد.

ساده زیستى

اسوه‏اى چون پیامبر، که به قلّه کمالات معنوى و ذروه فضایل اخلاقى نایل شده، هرگز تعالى خویش را در مصرف یا اسراف نعمت‏هاى مادى نمى‏داند، بلکه فارغ ازهرگونه تعلق به مواهب دنیوى، در اندیشه ترقى روح است. درباره سادگى معیشت پیامبر اکرم بسیار گفته‏شده و هر کس با او دمى را گذرانده بر این حقیقت تأکید ورزیده‏است.در سفینهالبحار آمده است:کان رسولُ الله یَنام عَلَى الحصیرِ لیسَ تحتهَ شى‏ءٌ غَیرُه؛(۸۰)پیامبر بر روى حصیر استراحت مى‏کرد و غیر از آن زیراندازى نداشت.

 پرهیز از تکلّف و تشریفات

در جهت هماهنگى بیشتر با توده مردم که مخاطب دعوت الهى انبیا مى‏باشند، رسول گرامى اسلام، به شدت از تکلّف و ایجاد مشقت براى دیگران خوددارى مى‏کرد، هرچند آنها مشتاق هرگونه خدمت به او بودند. در معاشرت‏ها، سفرها و تمام برخوردها منش پیامبر بر بى‏تکلّفى و دورى از تقیّدات بیجا بود، چه، با تکلّف و تقیّد به سنت‏هاى دست و پاگیر و بى دلیل نمى‏توان در دل مخاطبان نفوذ کرد.ابن مسعود مى‏گوید:َتَى النّبیَّ رَجلٌ یُکَلِّمُهُ فَأرْعَدَ فقال: هَوِّنْ عَلَیک فَلَسْتُ بِمَلِکٍ؛

احترام به کودکان

از جمله خصلت‏هاى ویژه رسول اکرم(ص)، که کاملاً صبغه تبلیغى دارد، سلام و احترام به کودکان است. انسان در دوران کودکى دربرابر محبت، ادب و احترام، عکس‏العمل‏هاى ویژه‏اى ابراز مى‏دارد که نشان‏دهنده درک کامل آنها از سوى اوست. به عبارت دیگر، کودک در مقابل چنان محرّک‏هایى، پاسخ‏هاى معنادار از خود نشان مى‏دهد. بر این اساس، پیامبر هیچ‏گاه احترام به کودکان را فراموش نمى‏کرد و حتى این تکریم را به حدى مى‏رساند

احترام به همه اقشار و طبقات

در منطق انبیا، هر کس داراى حرمت و ارزش انسانى است و نمى‏توان حتى به دلیل بى‏ایمانى، کسى را مورد اهانت قرار داد، اما احترام پیامبر دلیل مهم‏ترى نیز دارد که ایجاد زمینه براى نفوذ در دل مخاطب و ابلاغ اصول ایمانى به اوست؛مردى وارد مسجد شد، در حالى که پیامبر به تنهایى نشسته بود. حضرت بلند شد و جا باز کرد. مرد (در شگفت شد و) گفت: اى رسول‏خدا، جا که بسیار است.

منابع و ماخذ:

۱٫سیری در سیره نبوی از شهید مرتضی مطهری

۲٫سیره رسول الله از عباس زریاب

۳٫فروغ ابدیت از آیت الله جعفرسبحانی

۴٫سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام از جعفر مرتضی عاملی

۵٫تفسیره نمونه از ناصر مکارم شیرازی

۶٫سنن النبی از محمد حسین طباطبایی

.


برای سفارش پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید : سفارش پروپوزال
برای خرید پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال
برای سفارش پایان نامه به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش پایان نامه
برای دانلود پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه کنید: پروپوزال آماده
برای دانلود تجربیات معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات معلمان
برای دانلود تجربیات معلمان ابتدایی به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیان معلمان ابتدایی
برای دانلود تجربیات آموزشی معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات آموزشی معلمان
برای دانلود تجربیات یک معلم به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات یک معلم
برای خرید پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال آماده
برای خرید تحقیق به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق
برای انجام تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: انجام تحقیق دانشجویی
برای خرید تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق دانشجویی
برای سفارش تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش تحقیق دانشجویی
برای دانلود گزارش اقدام پژوهی به این صفحه مراجعه نمایید: گزارش اقدام پژوهی

 

 

 

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ