شیخ فضل الله نورى

شیخ فضل الله نورىReviewed by پرشین مقاله on Jul 16Rating: ۴.۰شیخ فضل الله نورىشیخ فضل الله نورى مشتمل به۳۳صفحه می باشد. برای خرید مقاله شیخ فضل الله نورى اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

شیخ فضل الله کجـورى معروف به نورى فرزند ملا عباس نـورى طبرسـى به تـاریخ ۲ ذیحجه ۱۲۵۸ هـ. ق در کجـور مـازنـدران چشـم به جهان گشود.

مطلب شیخ فضل الله نورى مشتمل۳۳صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

شیخ فضل الله نورى ۱

ولادت  ۱

تحصیلات ۱

شاگردان  ۱

تألیفات ۱

گفتار بزرگان   ۲

مقام علمى۲

فعالیت  ۳

دوران   ۳

وفات (شهادت۴

بازخوانی روایت اعدام شیخ فضل‌الله نوری   ۴

آزمون حقوق بشر و کارنامه‌ی دولت در ایران۸

منابع و پانویس‌ها   ۲۹

خلاصه ای کوتاه از مقاله شیخ فضل الله نورى را در زیر می توانید ببینید.

ولادت :

شیخ فضل الله کجـورى معروف به نورى فرزند ملا عباس نـورى طبرسـى به تـاریخ ۲ ذیحجه ۱۲۵۸ هـ. ق در کجـور مـازنـدران چشـم به جهان گشود.

تحصیلات :

وى پس از طى تحصیلات مقدماتى در دوران کودکى و نوجوانى در آغاز جـوانى به همراه میرزا حسیـن نورى دایى و پدر عیال خـود به نجف اشرف مهاجرت کرد

شاگردان :

شخصیت هایى همچـون مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حایرى مؤسس حوزه علمیه قـم از محضر پر فیض او کسب علم نموده اند و به مراتب عالى علمى رسیده اند.

تألیفات :

شیخ نورى علاوه بر تدریـس و ارشاد و رسیدگى به امور مردم در کار تألیف رسایل فقهى و اصـولى و فلسفى و سیاسى و همچنیـن تصحیح کتـابهاى معروف و معتبـر علماى گذشته اهتمامـى تمام داشت آنچه از او بـاقـى مـانـده است

گفتار بزرگان :

دیـدگـاه امـام خمینـى (ره) در مورد مشروطیت : مـرحـوم شیخ فضل الله ایستاد که مشـروطه بـایـد مشـروعه باشد، باید قـوانیـن مـوافق اسلام باشـد. در همان وقت که ایشان ایـن امر را فرمود و متمـم قانون اساسى هم از کوشش ایشان بود، مخالفیـن، خارجـى ها، که یک همچـو قـدرتـى را در روحانیت دیـدند،

مقام علمى :

شیخ پس از فـرا گرفتـن علـوم حـوزوى و پـس از نیل به مـرتبه اجتهاد و تألیف چنـد رساله فقهى و اصـولـى از تقـریرات درسهاى استـادان بـر جسته خـود و اخذ اجـازه نقل روایت به اشاره میرزاى شیرازى بـراى ارشاد مردم و هـدایت ایشان به سال ۱۳۰۰ هـ.ق به تهران آمـد و پـس از در گذشت میـرزا حسـن آشتیانـى مجتهد طراز اول تهران شد.

فعالیت :

فعالیت هـاى شیخ فضل الله نـورى علیه سلطه سیاسـى، اقتصـادى، فـرهنگـى بیگانگان پـس از ورود به ایران آغاز گردیـد و در نهضت تنباکـو شکل مخصـوص به خـود گرفت وى در ایـن جنبـش ضد انگلیسـى فعالانه شرکت کرد و همراه میرزا حسـن آشتیانى در محور ایـن حرکت قرار گرفت که در نهایت به پیروزى مذهبیـون انجامید.

وفات (شهادت) :

حکـم اعدام آن پاسـدار شریعت نبـوى در عصر روز ۱۳ رجب سال ۱۳۲۷ هـ.ق مطابق با ولادت با سعادت و مبارک امیر مومنان حضرت على (علیه السلام) در میـدان تـوپخـانه تهران به مـرحله اجـرا در آمد.

دوران :

سرانجام مشـروطه خـواهـان پـس از فتح تهران تـوسط سـردار اسعد و سپهبـد تنکابنى با هم یارى دو دولت روس و انگلیس شیخ را بزرگ تریـن مانع مقاصد شوم خود مى دانستند.

شیخ فضل‌الله هم‌چنین در مخالفت با «تفکیک قوا»،

«قانون‌گذاری» و «اجرای قانون» می‌نویسد: «تفکیک قوا، تقسیم قوای مملکت به سه شعبه، بدعت و ضلالت محض است زیرا در اسلام «تقنین و جعل حکم» برای هیچ کس مجاز نیست.»(۱۲) بر این اساس، «اجرای قانون» هم برای شیخ فضل­الله پذیرفتنی نیست: «از جمله مواد آن ضلالت‌نامه [قانون اساسی] این است که حکم و اجرای هیچ مجازاتی نمی­شود مگر به موجب قانون و حال آنکه این حکم مخالف مذهب جعفری علیه السلام است»(

روز پنجشنبه ۱۱ رجب ۱۳۲۷ قمری:

«و نیز امروز حاج شیخ فضل‌الله و ملامحمد آملی و حاج علی‌اکبر بروجردی را گرفتار کردند. اما حاج شیخ را از خانه‌اش در آورده در درشکه نشانیده دوسه نفر از مجاهدین اطراف او را گرفته و بردند. حاج‌علی‌اکبر را در حالتی که از حمام بیرون آمده، او را گرفتار نمودند.

«شنبه ۱۳ رجب ۱۳۲۷

دیشب آتش‌بازی مفصلی بود. اعلیحضرت شاهنشاه (احمدشاه) در تماشای آتش‌بازی حاضر بودند.

امروز استنطاق حاج شیخ فضل‌الله تمام شد و بعضی اقرارات نموده که پس از تحصیل صورت استنطاق، اقرارات او را می‌نویسم. ان شاءالله»(۲۵)

منابع و پانویس‌ها:

۱- رضوانی، هما- لوایح آقا شیخ فضل‌الله نوری- ص ۱۹ مقدمه

۲- کسروی، احمد- تاریخ مشروطه ایران- ج ۲ ص ۵۳۱

۳- ملک‌زاده، مهدی- تاریخ انقلاب مشروطه ایران- کتاب ششم- ص ۱۲۶۰

۴- همان- ص ۱۲۵۷

۵- رضوانی، هما- همان

۶- آیه ۲۲ سوره‌ی مجادله- مهدی الهی قمشه‌ای این گونه ترجمه کرده است: ای رسول هرگز مردمی که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند، چنین نخواهی یافت که دوستی با دشمنان خدا و رسول کنند هرچند آن دشمنان، پدران یا فرزندان و برادران و خویشان آنها باشد.

۷- رحیم‌خانی، ناصر- جمهوری‌خواهی در ایران.پیشینه‌ی تاریخی- نشر باران- ص ۲۸

۸- رضوانی، هما- همان- ص ۱۹ مقدمه

۹- مومنی، باقر- دین و دولت در عصر مشروطیت- نشر باران- ص ۱۹۷

۱۰- هدایت، مخبرالسلطنه- گزارش ایران- ج ۴- ص ۲۸

 

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ