سیاست های دینی مغولان

سیاست های دینی مغولانReviewed by Admin on Nov 10Rating:
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

چکیده
مغول ها قومی نامسلمان بودند و معیارهای حاکم بر جامعه اسلامی را ارجی نمی نهادند. همین طور فرهنگ و شعور سیاسی – اجتماعی غیر قابل قیاسی با فرهنگ ایرانی – اسلامی داشتند. به علاوه ورود آنها با کشتار، ویرانی و تخریب فراوانی همراه بود که ضربه های سنگینی بر تمدن اسلامی وارد کرد. از این روی حاکمیت آنها امری غیر طبیعی و تحمل نا پذیر مب نمودند. آناه به دین به عنوان اصلی ترین نهادی که رابطه مردم و حکومت بر پایه آن قوام می گرفت بی توجه بودند و این امر نیز موجب بیگانگی آنها با مسلملنان بود. با این همه حکام ایلخانی همزمان با تشکیل حکومت در اواسط قرن هفتم هجری به واسطه رویارویی با مشکلات متعدد حفظ این وضعیت و بیگانگی با مردم ایران را به اصلاح خود ندیدند. بنابراین به نزدیکی به مردم ایران روی آوردند و نظر به حاکمیت فراگیر دین در جامعه ایرانی بهترین زمینه در این جهت را رویکرد دینی دیدند. این رویکرد با زمینه های اعتقادی آنها نیز همخوانی داشت. اسلام دین رفق و مدارا بود و صرف نظر از اختلافات مذهبی و فرقه ای دینی متساهل به شمار می رفت. به خصوص تشیع امامیه کع تا این زمان با تساهل بیشتری رفتار کرده اند و مذهبی مداراجویانه تر به حساب می آمد نظر مغول ها را به خود جلب کرد. از سوی دیگر مغول ها قومی با مدارای دینی بودند و تحت تأثیر شرایط اقلیمی و مقتضیات زیست – محیطی تعصب عقیدتی نداشتند. هر چند که مدارای آنها از پشتوانه های غنی فکری و فرهنگی لازم برخوردار نبود، اما در روی آوردن مغول ها به اسلام و پذیرش برتری فرهنگ و تمدن اسلامی بسیار موثر بود. از این رو می توان گفت اسلام آوردن ایلخانان حاصل تعامل رویکرد اعتقادی مداراجویانه مغول ها با مسلمانان بوده است. گذشته از این، رویکرد اعتقادی شیعیان امامیه در این تعامل و مسلمانی ایلخانان نقشی اساسی داشته است. آنچه در این مقاله مورد مطالعه قرار می گیرد، همین امر مهم یعنی بررسی رویکرد مداراجویانه تشیع امامیه در اسلام پذیری ایلخانان است.
این مقاله دانشجویی مشتمل بر تعداد ۱۹ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ۲
مقدمه ۳
سیاستهای دینی مغولان در ایران ۵
مغولان و اسلام ۹
مغولان و دین بودایی ۱۰
بررسی اوضاع یهودیان ۱۲
احتساب و امور اهل ذمه ۱۵
نتیجه گیری ۱۷
منابع ۱۸

.

خلاصه ای کوتاه از مقاله ی سیاست های دینی مغولان را در زیر می توانید ببینید.

[highlight txtcolor=”#eded00″]مقدمه[/highlight]
می توان گفت حمله مغول به ایران از دهشتناک ترین حوادث تاریخ این سرزمین بود که هستی ایرانیان را بر باد داده و جز وحشت و نا امیدی نیفزود.
برخی معتقدند چنگیز خان مأموریتی مذهبی را از سوی خلافت عباسی، در ایران پی گیری
می نمود (میرخواند، ۱۳۸۰، ۳۸۳۱).
تاریخ گواهی می دهد که سلطنت محمد خوارزمشاه بدلیل فساد حاکم بر آن، تضعیف شده و دستورات نادرست، حاکمیت این خاندان را با مخاطره همراه نموده بود. از سوی دیگر وجود درگیری بین حکومت خوارزم و خلیفه بغداد نیز از دیگر دلایل بالارفتن هزینه حکومت برای خوارزم شاهیان شده بود به نحوی که قتل شیخ مجد الدین بغدادی (از مشایخ خوارزم) بدلیل یک اتهام، کشمکش مذهبی بین سلطان محمد، با خلیفه عباسی را شدت بخشید (یزدی، ١٣٨٧، ۱۰۹).

[highlight txtcolor=”#eded00″]سیاستهای دینی مغولان در ایران[/highlight]
کشور ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین قدرت های جهان که از سابقه فرهنگی و تمدنی درخشانی برخوردار بوده، مهد پیدایش یک دین و نیز مکانی برای بروز و نمود ادیان و مذاهب گوناگون است که زرتشتیان و ادیانی چون یهودیان، مسیحیان و مسلمانان عمده ترین آن به شمار می روند. آنگونه که از تاریخ بر می آید این ادیان در دوره های مختلف و با شدت و ضعف با آزادی عمل و نوعی آرامش خیال به زندگی خود ادامه داده و به اثر بخشی پرداخته اند.
به عنوان مثال«افسانه استرو مردخای» نمونه یی از اثربخشی ادیان موجود در ایران بر سرنوشت این سرزمین است.

[highlight txtcolor=”#eded00″]مغولان و اسلام[/highlight]
سپاهیان چنگیز در حمله خود به آسیای میانه و ایران با مردمی روبه‌رو شدند که مسلمان و تا آن هنگام تحت فرمان‌روایی سلاطین مسلمان بودند، به همین سبب مغولان را دشمن مملکت و دین خود می‌دانستند. با این حال، چنگیزخان به مسلمانان نیز همچون پیروان دیگر ادیان، آزادی می‌داد. خان‌های مغولی با مدارای دینی که در پیش گرفته بودند هیچ‌گاه دسته‌ای خاص را بر دیگران برتری نمی‌دادند. رفتار «جبه»، سردار چنگیز که در سال ۶۱۷ ق به تحریک شافعیان ری به سرکوبی حنفیان برخاست، روی هم رفته یک حرکت استثنایی بود که ناشی از عدم نظارت خان مغول بود.
رفتار مغولان با مسلمانان زمانی رنگ خصمانه به خود گرفت که در لشکرکشی هلاکو، دو طایفه از مسلمانان معدوم شدند؛ یکی اسماعیلیان و دیگری خلافت عباسی. زخم این ضربات، التیام نگرفت، زیرا مملوکان مصر با حمایت از خلافت عباسی عَلَم دشمنی با مغولان را برافراشتند و چشم اندازی منفی به آنها را در بین مسلمانان ترسیم کردند.

[highlight txtcolor=”#eded00″]مغولان و دین بودایی[/highlight]
به طور کلی درباره‌ی رواج آیین بودایی در این عصر اطلاعات کم است. از یک سو به علت نفرت مورخان مسلمان و سکوت منابع، و از سوی دیگر از میان رفتن تمام آثار بودایی پس از تسلط مجدد اسلام. اما می توان با قراینی دریافت که پس از فتح ایران توسط خاندان بوادیی مذهب، بوداییان چینی و تبتی زمام امور را در دست گرفتند و بودایی گری به اوج اعتلای خود رسید. (همان، ۳۷۴)
برای مورخان مسلمان نیز توصیف این که در سرزمین مسلمانان، دین بودا ده ها سال تا آن اندازه قدرت داشت بسیار دردناک بوده است. به همین سبب منابع درباره‌ی آن یا عمدتا سکوت کرده اند یا به صورت عمومی صحبت کرده اند. هولاکو و آباقا با روحانیون بودایی بخصوص لاماهای تبتی بسیار محشور بودند؛ عبادتگاه‌های بودایی ساختند و ثروت فراوان در آنجا جای دادند. معابد بودایی ضاهرا در سراسر ایران پراکنده بودند. نفوذ این روحانیون در فرمانروایان مغول بسیار قابل توجه بوده است. بخصوص در دوره‌ی فرمانروایی ارغون که به منتهای شدت رسید. بطوریکه ایلخان گذشته از دو تن وزیرش، فقط روحیانیون بودایی را به حضور می پذیرفت.

[highlight txtcolor=”#eded00″]بررسی اوضاع یهودیان[/highlight]
مغولان پس از استقرار حکومت نظر مساعدی نسبت به این فرقه از خود نشان ندادند. چنانچه زمانی که منگو قاآن به وضع مالیات ها رسیدگی می کرد و اصلاحاتی در آن به وجود می آورد روحانیون بودایی، مسیحی و مسلمان را از پرداخت عوارض و مالیات ها معاف کرد؛ اما این معافیت شامل حال روحانیون یهودی نگردید.

[highlight txtcolor=”#eded00″]احتساب و امور اهل ذمه[/highlight]
در دوران‌های گوناگون حکومت ایلخانی، وضع اهل ذمه تغییر می کرده است. در نیمه‌ی اول عمر این حکومت اقلیت‌های مذهبی دوران خوشی را می گذراندند و امتیازات یکسان با مسلمانان داشتند. ولی پس از جلوس غازان بار دیگر اقلیت‌های مذهبی جزو گروه‌های کم نصیب جامعه قرار گرفتند.

[highlight txtcolor=”#eded00″]نتیجه گیری[/highlight]
گرچه ارمغان تسلط مغولان بر ایران ویرانی و انهدام لوازم مدنیت در این کشور بود، ولی باید اذعان نمود که مغولان علی رغم برخورداری از شاخصه هایی چون، فرهنگ ضعیف، بت پرستی و نداشتن تقیدات مذهبی، راه را برای رشد و توسعه مذاهب مختلف و حتی ادیان گوناگون فراهم ساختند. این قوم صحراگرد با بکارگیری نوعی تسامح مذهبی موجب گردیدند ادیان گوناگون از قید مذهب مسلط سنی خارج شده و در فضای فقدان اعمال تعصبات دولتی و سیستمی به طی طریق در مسیر اعتلا و پیشرفت اقدام نمایند. شیعه امامیه یا شیعه دوازده امامی نیز از این فرآیند مستثنی نبوده و با سود جستن از فرصت پیش آمده بر توانایی و اقتدار علمی و تشخص سیاسی خویش افزود. می توان گفت این فرصت قرنها بر اثر سخت کشی و تعقیب شیعیان توسط حکومتها و دیوانسالاران سنی مذهب از دست رس شیعیان بدور بود. به این ترتیب می توان ادعا نمود این بهره جستن از فرصت مذکور خود نشان از تیزهوشی و ذکاوت شیعیان داشته و موقعیت شناسی و بهره جویی از فرصت های پیش آمده برای شیعیان را به اثبات می رساند.

[highlight txtcolor=”#eded00″]منابع[/highlight]
۱- آبویل جی، تاریخ ایران کمبریج، مترجم حسن انوشه، جلد پنجم، انتشارات امیرکبیر، ١٣٨٧
۲- اقبال آشتیانی، عباس، تاریخ مغول، چاپ هشتم، تهران، نشر امیرکبیر،۱۳۸۴
۳- اشپولر، برتولد، تاریخ مغول در ایران، ترجمه محمود میرآفتاب، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم، ١٣۶٨
۴- الشیبی، مصطفی کامل، تشیع و تصوف، انتشارات امیرکبیر، چاپ پنجم، تهران، ۱۳۸۷
۵- بیانی، شیرین، دین و دولت در ایران عهد مغول، جلد دوم، تهران، نشر دانشگاهی، ۱۳۷۱
۶- پطروشفسکی، ایلیا پاولویج، نهضت سربداران، ترجمه کریم کشاورز، فرهنگ ایران زمین، ج ١٠، تهران، ١٣۴١
۷- پطروشفسکی، ایلیا پاولویج، کشاورزی و مناسبات ارضی ایران در عهد. مغول، ترجمه کریم کشاورز، انتشارات نیل تهران، چاپ سوم ، ١٣۵٧
۸- خواندمیر، غیاث الدین بن همام الدین الحسینی، تاریخ حبیب السیر فی. اخبار افراد البشر، تهران، کتابخانه خیام، ١٣٣٣
۹- طباطبایی، سید محمدحسین، شیعه در اسلام، تصحیح محمدعلی کوشا، انتشارات نشر، چاپ ششم ، ١٣٨۵
۱۰- مستوفی، حمداله، نزهه القلوب، بکوشش محمد دبیر سیاقی، تهران، ۱۳۶۶
۱۱- یزدی، شرف الدین علی، ظفرنامه، تصحیح میرمحمد صادق عبدالحسین
مقالات
۱-آهنچی، آذر/ عبادی، مهدی، بازخوانی رسمیت یافتن تشیع در ایران در عهد اولجایتو.
۲-ترکمنی آذر، پروین، موقعیت شیعیان ایران در دوره ایلخانان، عضو هیأت علمی سازمان سمت.

.


برای سفارش پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید : سفارش پروپوزال
برای خرید پروپوزال به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال
برای سفارش پایان نامه به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش پایان نامه
برای دانلود پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه کنید: پروپوزال آماده
برای دانلود تجربیات معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات معلمان
برای دانلود تجربیات معلمان ابتدایی به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیان معلمان ابتدایی
برای دانلود تجربیات آموزشی معلمان به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات آموزشی معلمان
برای دانلود تجربیات یک معلم به این صفحه مراجعه نمایید: تجربیات یک معلم
برای خرید پروپوزال آماده به این صفحه مراجعه نمایید: خرید پروپوزال آماده
برای خرید تحقیق به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق
برای انجام تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: انجام تحقیق دانشجویی
برای خرید تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: خرید تحقیق دانشجویی
برای سفارش تحقیق دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید: سفارش تحقیق دانشجویی
برای دانلود گزارش اقدام پژوهی به این صفحه مراجعه نمایید: گزارش اقدام پژوهی

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ