سیری در علل پیدایش حماسه عاشورا

0
سیری در علل پیدایش حماسه عاشوراReviewed by پرشین مقاله on Aug 5Rating: ۵.۰سیری در علل پیدایش حماسه عاشوراسیری در علل پیدایش حماسه عاشورا مشتمل به۵۰ صفحه می باشد. برای خرید مقاله سیری در علل پیدایش حماسه عاشورا اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

اگر بخواهیم به انگیزه قیام مقدس و خونین حضرت‌ابی‌عبدالله الحسین(ع) پی‌ببریم باید تاریخ را ورق بزنیم و حداقل به حدود ۳۵ سال قبل از عاشورای سال ۶۱ هجری برگردیم و ببینیم چه عواملی موحب شد که پس از چندین سال این نهضت مقدس صوت بگیرد و فرزند فاطمه(س) با علم به اینکه کشته خواهد شد

مطلب سیری در علل پیدایش حماسه عاشورا مشتمل۵۰ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

سیری در علل پیدایش حماسه عاشورا ۲

زمان عثمان و حیف و میل بیت‌المال.. ۲

* مردان خدا در زمان عثمان.. ۳

* بیعت با علی(ع) ۴

* دوران امام حسن مجتبی (ع): ۶

امام حسین (ع) و معاویه. ۷

*یزید شرابخوار: ۹

نامه یزید به ولید : ۱۱

*دعوت  مردم کوفه: ۱۹

*حرکت امام حسین(ع) از مکه. ۲۰

*منزل زباله و خبر شهادت مسلم. ۲۲

*کربلا سرزمین عشاق.. ۲۵

عاشورا: ۲۶

با کاروان اسیران.. ۳۰

*خطابه زینب مردم خفته را بیدار کرد. ۳۸

*خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید. ۴۱

ابلاغ پیام کربلا.. ۴۱

آیا این عدالت است؟. ۴۳

زهی بی‌شرمی و بی‌حیایی! ۴۴

*لعنت خدا بر بیدادگران باد. ۴۵

فهرست منابع. ۴۹

خلاصه ای کوتاه از مقاله سیری در علل پیدایش حماسه عاشورا را در زیر می توانید ببینید.

سیری در علل پیدایش حماسه عاشورا

اگر بخواهیم به انگیزه قیام مقدس و خونین حضرت‌ابی‌عبدالله الحسین(ع) پی‌ببریم باید تاریخ را ورق بزنیم و حداقل به حدود ۳۵ سال قبل از عاشورای سال ۶۱ هجری برگردیم و ببینیم چه عواملی موحب شد که پس از چندین سال این نهضت مقدس صوت بگیرد و فرزند فاطمه(س) با علم به اینکه کشته خواهد شد

زمان عثمان و حیف و میل بیت‌المال

گرچه قبل از روی کار امدن عثمان‌بن عفان( در زمان شیخین مخصوصاً عمربن‌خطاب) بسیاری از بدعتها و تبعیضات نژادی در اسلام و جامعه آن روز آشکار شد ولی در زمان عثمان تبعیضات ستم‌ها و غارتهای فراوان صورت گرفت که ما به عنوان نمونه به چند فقره از حاتم بخشی‌های عثمان از جیب ملت مسلمان به بستگان به آشنایانش بسنده می‌کنیم

مردان خدا در زمان عثمان

در عصر عثمان علاوه بر تاراج بیت‌المال و تقسین اموال عمومی میان بستگان و آشنایان خلیفه، افراد فاسد و مطرود اجتماع در زمان پیغمبر (ص) توسط عثمان به کارها گمارده  می‌شدند و کسانی که رضای  خلیفه را بر همه چیز ترجیح می‌دادند دارای ارزش و موفقیت خاص می‌شدند ولی بر عکس مردان خدا و انسانهای والایی که در گفتار و کردار تنها رضای خداوند را در نظر می‌گرفتند و جز سخن حق چیزی بر زنان نمی‌راندند مورد آزار و شکنجه یا تبعید عثمان قرار می‌گرفتند.

بیعت با علی(ع)

بعد را قتل عثمان مردم اطراف امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب(ع) این مجسمه تقوا و عدالت جمع می‌شوند و با اصرار زیاد با حضرتش بیعت نمودند. امیرالمومنین (ع) در مورد بیعت مردم باخود در قسمتی از خطبه( شقشقیه) چنین می‌گوید:« آگاه باشید سوگند به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، اگر حاضر نمی‌شدندد آن جمعیت بسیار( برای بیعت با من و یاری نمی‌دادند) که حجت تمام شود و نبود عهدی که خدای تعالی از علما و دانایان گرفته که در برابر شکمخواری ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان راضی نشوند و سکوت نکنند، هر آئینه ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهان آن می‌انداختم و آب می‌دادم آخر خلافت را با جام آغازش، آن وقت می‌فهمیدید که این دنیای شما نزد من خوارتر از عطسه بز ماده است.»

دوران امام حسن مجتبی (ع):

پس از شهادت علی (ع) حصرت امام حسن مجتبی (ع) امامت و رهبری امت اسلامی را به عهده گرفتند و در این زمان معاویه کاملاً بر اوضاع مسلط شده و افرادش از انگشتانش بهتر در فرمان او بودند زیرا بیت‌المال مردم را در اختیار آنها قرار داده و نالایقان و ناپاکان دنیا پرست و شکم باره را در کارها گمارده است.

امام حسین (ع) و معاویه

بعد از شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی (ع) امامت و رهبری مسلمین به حضرت سیدالشهدا(ع) تفویض شد.

امام حسین (ع) هم روی دو جهت کلی در مدت ده سال که از شهادت برادر معصومش حضرت حسن مجتبی(ع) تا مرگ معاویه فاصله داشت دست به شمشیر نبرد و قیام نکرد

یزید شرابخوار:

پیش از آنکه به بررسی پیشنهاد بیعت از طرف یزید به فرماندار مدینه بپردازیم شایسته است چند جمله‌ای درباره شخصیت ناپاک این عنصر فاسد نوشته شود.

» یزید مردی عیاش بود سگ و میمون و یوز و حیوانات شکاری نگه می‌داشت و

فردی باده‌گسار بود.

نامه یزید به ولید :

طومار زندگانی ننگین معاویه در سال ۵۹  هجری درهم پیجیده شد و آن جرثومه فساد و نیرنگ به کام مرگ فرو رفت. فرزند نابکار او نیز به ناحق بر مسند حکومت نشست او چون پدر فاسدش اموال مردم را تاراج کرده و درب خزائن را باز کرد و برای ادامه حکومت ننگین و سیاه آل‌امیه به چاپلوسان ومتملقان و درباریان و نزدیکان تبهکارش، بخشش‌های فراوانی نمود و سپس به تمام فرمانداران نوشت که برای او از مردم بیعت گرفته شود. وحتی کسانی که در زمان پدرش با وی بیعت کرده بودند تجدید بیعت نمایند.

زمانی که یزید حاکم مسلمین شود باید فاتحه اسلام را خواند

پس از آنکه امام حسین (ع) از خانه ولید بیرون رفت، سخنان بین ولید و مروان ردوبدل شد تا فردای آن روز مروان حکم حضرت حسین(ع) را در راه می‌بیند و به اصطلاح می‌خواهد از در دوستی وخیرخواهی وارد شود که شاید حسین(ع) را راضی کند با عنصری فرومایه چون یزید بیعت کند. امکان ندارد پسر فاطمه و پور علی مرتضی و نواده رسول خدا(ص) دست بیعت به ناپاکان وجنایتکاران بدهد لذا زمانی که مروان به آن حضرت می‌گوید: بیعت با یزید به نفع دین و دنیای تو است

*هرگز با یزید بیعت نمی‌کنم

امام حسین (ع) کنار قبر رسول خدا(ص) آمد و با جد بزرگوارش درد دل کرد و سرانجام در حالی که سر روی قبر آن حضرت گذاشته بود خواب او را فراگرفت و در عالم رویا رسول خد ا(ص) را دید که خبر شهادت او را می‌دهد لذا هنگامی که امام حسین(ع) از خواب بیدار شد تصمیم خود را گرفت؛ هر چند برادرش »محمدحنفیه« خواست او را از تصمیم خطرناک و حرکت بسوی عراق و کوفه و کربلا  باز دارد نتوانست و سرانجام به آن حضرت می‌گوید:» یا به مکه و یا به یمن که دوستان پدرت در آنجا هستند و یا جای دیگری غیر از عراق  وکوفه بروید ولی امام حسین (ع) در جواب محمد حنفیه می‌گوید:

»یا اخی! والله لولم یکن فی‌االدنیا ملجاء و اولامأوی لما بایعت یزیذ ین معاویه.«

»ای برادر به خدا سوگند اگر در تمام دنیا جا و مکانی برایم یافت نشود هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد.«

حرکت امام حسین(ع) از مکه

در پیش نوشتیم که در زمان اقامت امام حسین(ع) در مکه بزرگان قبایل از آن حضرت خواستند در مکه بماند و از مردم بیعت بگیرد ولی امام حسین(ع) هدفی عالی‌تر داشت او می‌داند به کجا خواهد رفت و برای چه هدف بزرگی گام برمیدارد و سرانجام این سفر چه خواهد شد. بنابراین در سحر هشتم ذی الحجه هنگام سپیده دم، یعنی زمانیکه غنچه‌های زیبا شکفته شوند واز پیام نسیم، گریبان چاک کنند کاروان با شتاب فراوان از مکه بیرون رفت براستی این کاروان برای چه از مکه بیرون می‌رود؟

*منزل زباله و خبر شهادت مسلم

آری! امام حسین (ع) در روز ترویه در حالیکه دست زن و فرزندان و یاران خود را گرفته و از مکه بسوی متی عشق حرکت کرد…

در بین راه در منزلی به نام (زباله) خبر شهادت ( مسلم) و(هانی) را به آن حضرت دادند سالار شهیدان بدون آنکه که چکترین تزلزلی در عزم و اراده الهی او پیدا شود فرمود:«خدا مسلم را رحمت کند او به روح و ریحان و بهشت و رضوان بازگشت او
وظیفه‌ای که برعهده داشت انجام داد و اکنون نوبت ماست که آنچه بر ما است انجام دهیم.»

کربلا سرزمین عشاق

کاروان عاشقان خدا به حرکت خود ادامه دادند … تا روز دوم محرم سال ۶۱ هجری به سرزمین کربلا رسیدند، اگر چه آن حضرت نام این سرزمین را می‌داند

پرسیدند نام این سرزمین چیست؟ گفتند:» کربلا!«

گفت:» خداوندا ! به تو پناه می‌برم از غمها و بلاها.«

زینب دارای روحیه‌ای قوی:

» کورت ویشلر« آلمانی در مورد خطابه آتشین زینب کبری(س) می‌نویسد:

» آدمی وقتی این نطق را می‌خواند تصدیق می‌کند زنی که آن را ایراد کرده و آن همه مصائب دیده و در اسارت سختی‌ها کشیده روحیه‌ای بسیار قوی داشته که توانسته در آن روز آن نطق را ایراد نماید.

خطابه زینب مردم خفته را بیدار کرد

زینب علیهاالسلام با آن خطابه آتشین خود مردم خفته را بیدار کرد وجنایات یزید وزاده مرجانه راافشا کرد و تبلیغات ضد اسلامی آنها را کاملاً نقش برآب کرد و سخنرانی و نطق این بانوی دلیر اسلام آنچنان در مردم کوفه اثر گذاشت که سرانجام توسط همین مردم از کارگزاران و عاملان و مزدوران آن جنایت بزرگ تاریخ تواستند به بدترین صورتی انتقام بگیرند و بعد از چند سال همان مدرم به فرماندهی
( مختار‌بن‌ابی‌عبیده‌ثقفی) با شعار( یالثارت‌الحسین) دست به شورش جانانه زدند و به خونخواهی حضرت سیدالشهدا علیه السلام و خاندان پاک و یاران باوفایش بپاخیزیند.

خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید

ابلاغ پیام کربلا

به دستور دیکتاتور خون‌آشام  فرومایه» شام« این شهر آذین بسته بودند قریب ۵۰۰۰۰۰ مرد و زن با دفها و اسیرانشان با طبلها بیرون آمدند و چندهزار از مردان و جوانان و زنان رقص‌کنان با دف  چنگ رباب از اسیران استقبال کردند.

آیا این عدالت است؟

زینب(س) پس از حمد و ثنای پرودرگار و درود به روان پاک رسول خدا(ص) ابتاد آیه‌ای از قرآن کریم درباره پاکان کار گناهکاران تلاوت کرده است و سپس خطاب به یزید چنین فرمود:

» یزید! از این که زمین و آسمان را بر ما تنگ گرفته‌ای و ما را همانند اسیران خارجی به شهرها و دریاها کشانده‌ای گمان کردی که ما نزد خدا خوار و پست شده‌ایم و تو در پیشگاه او قرب و منزلت داری؟

زهی بی‌شرمی و بی‌حیایی!

یزید! این جنایات بزرگ را انجام داده‌ای آنگاه نشسته‌ای و بی آنکه خود را گناهکار بدانی یا جنایات خود را بزرگ بشماری با خود ندا سر می‌دهی که ای کاش پدران من حضور داشتند و از سر شادمانی و سرور فریاد برمی‌آورند ومی‌گفتند: »ای یزید دست تو شل مباد! این جمله جسارت آمیز را می‌گوی، در حالیکه با چوبدستی بر

دندانهای مبارک سید جوانان بهشتی می‌زنی زهی بی‌شرمی و بی‌حیایی!

لعنت خدا بر بیدادگران باد

آه! چه شگفت‌انگیز است که مردان بزرگ حزب خدا به دست حزب شیطان کشته شوند!… ای پسر ابوسفیان! اگرچه تو امروز کشتار و اسارت ما را غنیمت شمرده‌ای و به آن می‌بالی طولی نمی‌کشد که مجبور میگردی غرامت و تاوان آن را پس بدهی…

فهرست منابع

  • مسعودی ، ابوالحسن‌علی‌بن‌حسین. مروج‌الذهب و معادن الجوهر. ترجمه ابوالقاسم پاینده. مهتران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب،۱۳۶۰ ، مجلدات ۱و۲.
  • فیض‌الاسلام، حاج سید علینقی. ترجمه و شرح نهج‌البلاغه.]تهران[، ۱۳۶۷ ، مجلدات ۴-۱.
  • بررسی‌تاریخ‌عاشورا(‌سخنرانیهای دانشمند محترم، مرحوم( دکتر محمد ابراهیم‌ایتی).  تهران کتابخانه صدوق، ۱۳۴۷، ه.ش.
  • لسان‌الملک، میزرا محمد تقی. ناسخ التواریخ.] تهران[ : امیرکبیر. ج۶
  • فاطمی . سخنرانیهای فاطمی.] تهران[: انتشارات فؤاد و کتابخانه مسجد جامع چهلستون. ج ۱
  • ابن طاووس، علی‌بن‌موسی. اللهوف علی‌قتلی الطفوف. ترجمه عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: دفتر نشر نوید اسلام، ۱۳۷۷.
  • حسینی تهرانی، سیدمحمد‌حسین. لمعات‌الحسین. تهران : انتشارات باقرالعلوم(ع).
  • فریشلر، کورت. امام حسین و ایران. ترجمه ذبیح‌الله منصوری.] تهران[ .سازمان انتشارات جاویدان ، ۱۳۶۲
  • قمی، شیخ عباس. منتهی‌الامال . تهران: کتابفروشی علمیه‌الاسلامیه،  ۱۳۳۱ ش، ج‌۱
  • حافظ شیرازی، خواجه شمس‌الدین‌محمد. لسان‌الغیب. تهران: امیرکبیر، ۱۳۶۱
  • دیوان شمس تبریزی.

 

 

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ