سلجوقیان

سلجوقیانReviewed by پرشین مقاله on Aug 13Rating: ۴.۰سلجوقیانسلجوقیان مشتمل به ۳۰صفحه می باشد. برای خرید مقاله سلجوقیان اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

سلجوقیان قومی ترک که در حدود ۱۵۰ سال بر قسمتهای وسیعی از ایران حکومت کرده و باعث تحولاتی در همه زمینه ها من الجمله هنر و به خصوص معماری در ایران گشتند، معماری دوره سلجوقی حاوی ظرافت های تمدن گذشته ایران و تلفیقی از هنر ملت هایی که به تصرف و تسلط قوم غالب یعنی سلاجقه در آمده بودند. معماری دوره سلجوقی را می توان از آجرکاری بسیار ماهرانه آنان را در اکثر بناها، مخصوصا در بناهای معروف سلجوقی یعنی مسجد جامع اصفهان، و رباط شرف به وضوح مشاهده کرد.

این تحقیق دانشجویی سلجوقیان مشتمل بر۳۰ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

مقدمه. ۲

چکیده: ۳

هنر. ۴

عناصر تشکیل دهنده معماری: ۱۷

رباط شرف: ۲۱

مدرسه. ۲۳

مسجد جامع اصفهان: ۲۶

مصالحی که در ایجاد بناها به کار رفته است: ۲۸

نتیجه گیری : ۳۰

منابع و مآخذ: ۳۱

.

خلاصه ای کوتاه از مقاله سلجوقیان را در زیر می توانید ببینید.

مقدمه

سلجوقیان قومی ترک که در حدود ۱۵۰ سال بر قسمتهای وسیعی از ایران حکومت کرده و باعث تحولاتی در همه زمینه ها من الجمله هنر و به خصوص معماری در ایران گشتند، معماری دوره سلجوقی حاوی ظرافت های تمدن گذشته ایران و تلفیقی از هنر ملت هایی که به تصرف و تسلط قوم غالب یعنی سلاجقه در آمده بودند. معماری دوره سلجوقی را می توان از آجرکاری بسیار ماهرانه آنان را در اکثر بناها، مخصوصا در بناهای معروف سلجوقی یعنی مسجد جامع اصفهان، و رباط شرف به وضوح مشاهده کرد.

عناصر تشکیل دهنده معماری:

بناهای اسلامی چه مذهبی و چه غیر مذهبی از فضاهای گوناگونی تشکیل می شود:

۱- میان سرا یا حیاط و صحن نقش مهمی داشت: ۱- اینکه نیاز مسلمانان را به وضوخانه و محل نظیر در مساجد و مدارس و نیاز مسافران به استراحت، بارگیری و باربندی در حیاط کاروانسرا تامین می کرد، دوم اینکه با کانون قرار داده فضای داخلی بنا را از سر و صدا و فعالیت زندگی روزمره و عادی جدا می کرد، شکل میان سرا عموما مربع و مستطیل بود ولی گاهی از نقشه های چند ضلعی و مدور هم استفاده می شد و راه دسترسی به شبستان و بناهای وابسته مانند راه پله و اتاقها را مشخص می کرد و دارای ایوانی در یک یا دو طرف بود.

رباط شرف:

گدار در ادامه معرفی رباط شرف می نویسد: رباط شرف در حالت انزوا  و دور افتاده کنونی خود هنوز هم به طور اعجاب آمیز مجمل و عالی است ، یک نوع قلعه مستحکم را دارد ولیکن  از داخل تقریبا به سادگی یه کاخ جلوه می کنم ، رباط شرف بنایی است با دو صحن و هر صحن ان داری ۴ ایوان به شکل صلیب، از میان این ۸ ایوان ، سه ایوان برای عبور از خارج به صحن اول و از صحن اول به صحن دوم و از صحن دوم  به صحن  اول برده و پنج ایوان دیگر سر سراری رواق های گنبد دار به شمار می رفتند.

مسجد جامع اصفهان:

یکی از شاهکارهای معماری سلجوقیان مسجد جامع اصفهان است، نمای یکی صحن متعلق به قرن دوازدهم میلادی که طبیعتا دیوارهای گنبد شمالی متعلق به قرن یازدهم میلادی است.

«مسجد جامع اصفهان حدود ۴۷ طاق دارد و تصور عمومی این است که هیچ دو طاق مثل هم نیست شکل همه انواع ممکن است همان قدر متفاوت باشد که آرایششان هر یک تاریخی طولانی دارد گرچه چند تایی مثل طاق گوشه دار بسیار نادر است.

شاید بی اغراق بتوان گفت که قدرت و نجابت معماری سلجوقی بی شک به بهترین صورتی در مسجد جامع اصفهان تجلی کرده که یکی از بزرگترین مسجدهای جهان است.

مصالحی که در ایجاد بناها به کار رفته است:

کیانی در کتاب تاریخ هنر معماری ایران دوره اسلامی می نویسد: آجر، گچ، سنگ، چوب، شیشه، کاشی، خشت

آرتورپوپ در کتاب معماری ایران می نویسد:

«آجر هم برای تزئین هم بریا نمایش جهت فشارها به کار می رفته مثل طاقهای قدمییتر مسجد جامع اصفهان سرادوارد لوتینس می گوید: نگویید آجر کاری ایرانی بلکه باید گفت جادوی آجر ایرانی آجر علی رغم زیبایی اش اندکی خشن تصور می شد از این رو تقلید آجر چینی ایجاد شد تا جانشین آجر حقیقی شود، حتی کیفیت زینتی اصیل آن را القا کند، این کار با پوشاندن سطح دیوار آجری با لایه نازک گچی انجام گرفت، پس گره سازی آجر با تنوع و زیبایی فراوان به کار رفت، این آجرها را می شد به طریقی رنگ کرد، این استفاده از آجر بدلی در اواخر عصر سلجوقی در اردستان آغاز شد و مجلل ترین نمایش آن در طاقهای مقبره الجابتو در سلطانیه بود.

نتیجه گیری :

در یک و نیم قرن حکومت ترک نژاد سلجوقیان بر ایران، گویا انقلابی جدید در ارکان سیاسی، اجتماعی خصوصا هنر ایران پدید آمده است که به قولی رنسانی در هنر ایران بوده است و آن اقتباس از هنر گذشته به اضافه هنر ملت غا لب و بقیه کشورها و نواحی اطراف می باشد. معمایر دوره سلجوقیان که شاهکار آجر کاری ایران نیز به شمار می آید، مهمترین مشخصه آن طاق بناهای چهار ایوانه است، اگر چه بعضی از مشخصین فن گفته اند که بناها یعنی مقابر و مساجد دوره سلجوقیان همان آتشکده یا اقتباسی از آتشکده دوره ساسانی است ولی به دو جهت بنای زیبا و درخور توجه پدید آورده اند، آن هم در اغلب مواقع نه به فقط به خاطر زیبایی که شاید برابری و مقابله با فرهنگ و تمدن دیگری (خلفای فاطمی در مصر) و هم رواج مذهب و اشاعه علوم و فرهنگ سنی گری می باشد، مدارس دوره سلجوقیان شاید یکی از مهمترین کانونهای ترویج مذهب شافعی بوده است

منابع و مآخذ:

زبده التواریخ: ابوالحسن علی حسینی —– دکتر جلیل نظری

تجارب السنف : مذرشاه نخجوانی —– اهتمام عباس اقبال

راحه الصدور و آیه السرور : راوندی —– تصحیح محمد اقبال

تاریخ تمدن اسلام : جرجی زیدان —- ترجمه علی جواهر کلان

روضه الصفا : میر خواند به تصحیح جمشید کیان فر

تاریخ گزیده : حمد الله مستوفی

.

 

 

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ