تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای

تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ایReviewed by پرشین مقاله on May 13Rating: ۵.۰تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ایتحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای مشتمل به ۷۹صفحه می باشد. برای خرید مقاله تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای اقدام نمایید. تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

نوشته های روی خودروها یا همان caresticyes شاید زیرکی نگاه روشنفکران را نداشته باشد اما چیزی بیشتر از تصور ماست. نظریه هویت ایرانی که عموماً نام هویت مردم عامه بر روی آنها می گذاریم و بیشتر اوقات خارج از فرهنگ گروه روشنفکر و تحصیلکرده قرار می گیرد در خور توجه است. از آن جا که نه تنها از گیرایی و زیبایی خاص خود برخوردار است. بلکه روح این عبارات علاوه بر اندیشه و احساس می تواند به عنوان شمایی از هویت ایرانی مورد مطالعه قرار گیرد.ادبیات

این تحقیق دانشجویی تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای مشتمل بر  ۷۹ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

ادبیات

فهرست مطالب

مقدمه. ۲

پیشنه تحقیق. ۶

پرسش های تحقیق. ۶

یافته های تحقیق. ۷

روش شناسی.. ۱۰

فصل اول. ۱۱

کارکرد اجتماعی شعر و ادبیات.. ۱۱

۱- کارکرد اجتماعی شعر و ادبیات.. ۱۲

فصل دوم. ۲۲

موضوعات ادبیات جاده ای و علت یا  بی گرایش به سوی آنها ۲۲

الف) مناسبات کاری.. ۲۲

ب) دوستی بزرگان دینی و مذهبی.. ۲۵

ج) توصیف خودرو. ۲۸

د) مادر. ۳۱

هـ) تعریف عشق. ۳۳

و) زندگی – تقدیر گرایی.. ۳۷

ز) دوست.. ۴۰

ک) علاقه به زادگاه و نمود های اختلافات فرعی.. ۴۳

ل) زندگی و دنیا ۴۴

م) رندانه ها و ندانه ها ۴۴

ن) ریسک… ۴۵

ح) مردسالاری رندانه. ۴۵

ط) متفرقه. ۴۶

فصل سوم. ۴۷

موضوعات دیگر. ۴۷

الف) سلطان غم مادر. ۴۸

جمع بندی.. ۵۴

ب) متفرقه. ۵۵

فصل چهارم. ۵۸

ماشین نوشته ها ۵۸

الف) ادبیات رانندگان جاده ۵۹

نتیجه گیری.. ۷۷

۶- منابع و مآخذ. ۷۸

.

خلاصه ای کوتاه از مقاله تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای را در زیر می توانید ببینید.

تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای

مقدمه

نوشته های روی خودروها یا همان caresticyes شاید زیرکی نگاه روشنفکران را نداشته باشد اما چیزی بیشتر از تصور ماست. نظریه هویت ایرانی که عموماً نام هویت مردم عامه بر روی آنها می گذاریم و بیشتر اوقات خارج از فرهنگ گروه روشنفکر و تحصیلکرده قرار می گیرد در خور توجه است. از آن جا که نه تنها از گیرایی و زیبایی خاص خود برخوردار است. بلکه روح این عبارات علاوه بر اندیشه و احساس می تواند به عنوان شمایی از هویت ایرانی مورد مطالعه قرار گیرد.

پیشنه تحقیق

به نظر می رسد نخستین بار در اواخر دهه ۸۰، جواد جلیلی ، مبادرت به جمع آوری اطلاعات در این باره کرده و کتابی تحت همین عنوان به چاپ رسانده است . در این باره آقای احمد باوند سواد کوهی هم در سال ۸۴ کتابی چاپ نموده اند که گزارش چاپ آن در روزنامه شرق تاریخ ۱۷ اسفند ۸۴، آمده است. بنابر قول اساتید ( دکتر جلال الدین رفیع فر ، دکتر ابراهیم فیاض ) مطالعات انسان شناسی هم توسط دانشجویان صورت گرفته است که اینجناب علی رغم تلاش هایی چند،هنوز نتوانسته ام به آن تحقیق ها دسترسی پیدا کنم.

یافته های تحقیق

۱- از چه مواردی استفاده می کنند ؟ بیشتر با رنگ روغن می نویسند برای خطاط نوشتن روی قسمت های چوبی و فلزی راحت تر است خطاط ها در جاده ها نزدیک غذا خوری ها یا در دکه ها مستقر هستند ؛ سخت ترین قسمت از نظر نوشتن برای خطاط ، گل پخش کن هاست؛ زیرا باید ساعت های متمادی زیر ماشین سینه خیز شوند؛ به علاوه چون جنس این قسمت از ماشین پلاستیک نرم است و این بر سختی خطاطی می افزاید.

کارکرد اجتماعی شعر و ادبیات

هنر از آنجا که  زاییده اندیشه و احساس آدمی است، قدمتی به درازای خلقت بشر دارد. این ویژگی که گوهری بی بدیل از وجود عالی تمایز آدمی از نوع حیوان است و و از این منظر، معجزه بزرگ آفرینش است که خداوند به واسطه آن بر خود آفرین فرستاده، بدان مباهات می کند ( تبارک الله احسن الخالقین) ادبیات نیز که می توان آن را عالی ترین مظهر تظاهرات هنری دانست

جمع بندی

اشعار و نوشته های روی خودروها، دو عامل مهم و پر اهمیت را به ما می شناسانند، نخست روحیه، طرز فکر، ذوق و سلیقه و ابتکار رانندگان، دوم دردها و رنج های نهفته در اعماق اجتماع. در بعضی نوشته ها، ترس و دلهره و اضطراب و نگرانی از آینده ای نامعلوم، راه بی بازگشت و در واقع خود را به تقدیر سپردن دیده می شوند، بعضی ناشی از دوری خانواده، در پاره ای موارد روحیه جوانمردانه و گذشت و بسیاری مضامین دیگر به چشم می خورد.

نتیجه گیری

بخش ادبیات جاده ای شاید تنها موردی باشد که ما مجبوریم نوشته ها را در حال حرکت بخوانیم و این ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است. آینه نوشته های جاده روشن است و به خاطر ابعاد فراگیر ادب فارسی و … همه ابیات و عبارات معنی و پیام ثابت شده ای نداردند و از طرفی اگر بدانیم این برداشت ها نسبی است این مسئله بیشتر روشن می شود.

منابع و مآخذ

تحلیل مردم شناسی ادبیات جاده ای

الف) باوند سوادکوهی.احمد.ادبیات جاده ای. چاپ اول تهران. انتشارات راوش. ۱۳۸۴

ب)جلیلی.جواد. ادبیات جاده ای.چاپ دوم.قم.انتشارات وفائی.۱۳۸۵

ج)مصاحبه شفاهی با کامیون دارها.وانت دارها(مسئولین)تابلو نویس ها.

.

 

 

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

نظرات بسته شده است.