تاریخ کاریکاتور

تاریخ کاریکاتورReviewed by پرشین مقاله on Feb 12Rating: ۴.۵تاریخ کاریکاتور تاریخ کاریکاتور مشتمل به۳۷صفحه می باشد. برای خرید مقاله تاریخ کاریکاتور اقدام نمایید.
سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

برخی عناصر کاریکاتور درهنر دوران باستان قرون وسطی دیده می شود . البته در هنر این دو دوره، ما کاریکاتور را به شکل خاصی که امروزه مطرح است، نمی بینیم. با این همه استثنائاتی وجوددارند که درخور توجه اند، هرچند این موارد درآثار بعدی رو به تکامل ننهاد. مجسمه کوچک کاریکاتور امپراتور کاراکالا که درموزه اویگون نگهداری می شود، یکی از این استثنائات جالب است . در این مجسمه، امپراطور به شکل آدم کوتوله ای نشان داده شده است که زنبیل به دست درحال توزیع نان است. ازسوی دیگر، هنر کلاسیک یونان و رم از بسیار از عناصر ظاهری کاریکاتور برخوردار است، اما به این همه این آثار فاقد روح اصیل کاریکاتور است.

مطلب تاریخ کاریکاتور مشتمل  ۳۷ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و جزئیات آن به اطلاعات اضافی زیر مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب

نگاهی کوتاه به تاریخ بلند کاریکاتور جهان. ۱

محمد عبدعلی. ۱

قرون وسطی. ۳

ایتالیا و سبک باروک. ۶

انگلستان. ۱۱

فرانسه ۲۱

آلمان. ۳۰

آمریکا ۳۱

پاسخ. ۳۲

منابع: ۳۶

LACARICATURE, Art et manifeste, 1974. By. 36

خلاصه ای کوتاه از مقاله تاریخ کاریکاتور را در زیر می توانید ببینید.

نگاهی کوتاه به تاریخ بلند کاریکاتور جهان

برخی عناصر کاریکاتور درهنر دوران باستان قرون وسطی دیده می شود . البته در هنر این دو دوره، ما کاریکاتور را به شکل خاصی که امروزه مطرح است، نمی بینیم. با این همه استثنائاتی وجوددارند که درخور توجه اند، هرچند این موارد درآثار بعدی رو به تکامل ننهاد. مجسمه کوچک کاریکاتور امپراتور کاراکالا که درموزه اویگون نگهداری می شود، یکی از این استثنائات جالب است . در این مجسمه، امپراطور به شکل آدم کوتوله ای نشان داده شده است که زنبیل به دست درحال توزیع نان است. ازسوی دیگر، هنر کلاسیک یونان و رم از بسیار از عناصر ظاهری کاریکاتور برخوردار است، اما به این همه این آثار فاقد روح اصیل کاریکاتور است.

قرون وسطی

پس از دوران هنر روم ویونان باستان، به عصر هنر قرون وسطی می رسیم که شامل آثاری از قرن دهم میلادی به بعد است. دراین صورت پا به عصری می گذاریم که عنصریک پارچه و منحصر به فرد مسیحیت آن را فراگرفته است. دوره ای که موضوعات سنگین و عالی کاملاً با مطالب مضحک و مسخره آمیخته می شود. دراین دوره تجاوز موضوعات مسخره آمیز و ظنز آمیز به حریم هنر مقدس به هرشکلی مردود است. اموری مانند سرستون ها در وزالی که سنگین ترین وقایع کتاب مقدس را با موضوعات خیالی و تفننی ادغام کرده مورد تحریم قرار میگرید.

ایتالیا و سبک باروک

دراواخر قرن پانزدهم و درطول قرن شانزدهم، هنرمندان ایتالیایی برآرا و آرمان های کلاسیک و انسانی ورنسانس صحه گذاشتند و لئوناردوداوینچی و میکلانژ خالق طرح هایی بودند که گاه واژه کاریکاتور برآن ها اطلاق می شد، هرچند که این نوع تصاویر بیشتر مضحک به نظر می رسند.

انگلستان

پس از گسترش کاریکاتور به آن سوی مرزهای ایتالیا، این هنر دراوایل قرن هجدهم پا به مرحله نوینی گذاشت که با آغاز نقش اجتماعی آن همزمان شد. کاریکاتور اگر چه درایتالیا ابداع گردید، ولی درانگلستان و درطول قرن هجدهم بود که فنون طراحی ایتالیایی ها با تصاویر واقع گرایانه هلندی که برخوردار ازمضامین اجتماعی بودند، درهم ترکیب شد و کاریکاتور کنونی به وجود آمد.

گیاهی لوسیون تس (۱۷۴۶-۱۸۲۸) فرانسیسکو خسته د برای ذهنیت مترقی، عمق محتوای آثار و نوآوری های صوری اش یکی از برجسته ترین هنرمندان اروپایی به شمار می رود. وی توانست د ر۶۲ سالگی پس از سال ها خدمت در دربار اسپانیا، فاجعه کشتار وویرانگری ارتش فرانسه را به عنوان سند مشی و خوی تجاوز طلبی انسان به ثبت رساند. درهشر ساراگسا نقاشی آموخت و به مادرید رفت و شاگرد با مو گردید و پس از ازدواج به ایتالیا رفت و پس از بازگشت تعدادی پرده برای کلسیای سارگسا کشید و عهده دار کارگاه سلطنتی نقش بافت های دیوار کوب شد.

فرانسه

گسترش و تکامل کاریکاتور درقرن نوزدهم به دو لیل عمده بود: یکی پیوستن و اتحاد کاریکاتور با روزنامه و دیگری ابداع چاپ سنگی. دراین عصر، دیگر تصاویر طنز آلود و کنایه دار به شکل ورق های جدا و منفرد دیده نمی شود، بلکه آن ها تصاویر روزنامه ها و مجلات هفتگی را به خود اختصاص می دهند. به علاوه ابداع چاپ سنگی در۱۷۹۸ برای طراحان بزرگ و با استعدادی چون دمیه این امکان را فراهم آورد تا از شکل و رنگ که می توانست به مقدار زیاد به سرعت تکثیر شود، بهره ببرند.

آمریکا

اولین آثار بزرگ کاریکاتور در ایالات متحده امریکا میان سال‌های ۱۸۲۸- ۱۸۳۶ و در اثنای حکومت جکسون پدیدار شد. این امر به دو دلیل بود: یکی بحث شخصیت بی‌پرده و صریح جکسون که هیچگاه از زیر مجادله شانه خالی نمی‌کرد و دوم استفاده از چاپ سنگی. در ۱۸۴۱ «نشریه فکاهی امریکایی» منتشر شد و موقعیت مجله «پاسخ» در انگلستان به زودی منجر به انتشار مجله‌‌ای همانند با آن یعنی «پانچی‌نلو» در آمریکا شد. با این وجود، نخستین مجله‌ای که در زمینه کاریکاتور سیاسی از استواری بیشتری برخوردار شد، مجله هفتگی «هارپر» بود که در ۱۸۵۷ تأسیس گردید.

منابع:

پاکباز، روبین. دایره‌المعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر، ۱۳۷۸.

جنسن، ه. و. تاریخ هنر، ترجمه پرویز مرزبان، تهران سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ج ۲، ۱۳۶۸.

رید، هربرت. کتاب هنر، ترجمه یعقوب آژند، تهران، انتشارات مولی، ج ۱، ۱۳۶۱.

سفارش تحقیق
http://telegram.me/pmaghale

ارسال یک پاسخ